Followers

Saturday 27 August 2011

Kejadian Langit dan Bumi Adalah Tanda Keagungan Allah


Untuk dihayati:

Surah Taha; ayat 6 : Milik-NYAlah apa-apa yang ada di langit, apa yang ada di bumi, apa yang ada di antara keduanya, dan apa yang ada di bawah tanah."

Surah Al-Anbiya'; ayat 30 : Dan apakah orang-orang kafir tidak mengetahui bahawa langit dan bumi keduanya dahulu menyatu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya; dan Kami jadikan segala sesuatu yang hidup berasal dari air; maka mengapa mereka tidak mahu beriman?

Surah Al-Anbiya'; ayat 31 :
Dan Kami telah menjadikan di bumi ini gunung-gunung yang kukuh agar ia(tidak ) goncang bersama mereka, dan Kami jadikan(pula) di sana jalan-jalan yang luas, agar mereka mendapat petunjuk.
Surah Ar-Rahman; ayat 29:
Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepadaNYA. Setiap waktu Dia dalam kesibukan.

***************************

Langit....di antara ciptaan Allah yang paling sering saya renungi...setiap kali letih bekerja mahupun timbul kekusutan fikiran atau sekadar merehatkan mata dan otak.....pasti langit menjadi tempat untuk saya lemparkan pandangan...subhanallah...itulah rahmat di sebalik setiap kejadian Allah...insyaAllah, pasti terasa amat menenangkan melihat ciptaanNYA.....

Memang tidak dapat dinafikan bahawa Allah telah meninggikan langit agar dapat memberi kelapangan...itulah hakikatnya, Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia.

Bagi saya yang merupakan penggemar lukisan dan memang gemar melukis suatu ketika dahulu, langit merupakan antara objek yang sentiasa menjadi minat..kalau ramai peminat seni yang kagum dan suka menilai lukisan-lukisan abstrak, rasanya langit mempunyai sentuhan abstrak yang amat tinggi...banyak yang dapat dinilai dari aspek kejadian dan rahsianya....

Bila merenung ke langit, terasa betapa hebatnya penciptaan Allah ini...banyak rahsia terkandung di dalamnya, di bawahnya, di antaranya dan di atasnya..sebagaimana di sebut di dalam kebanyakan ayat-ayat Al-Quran...ada yang dapat dilihat dengan pandangan mata kasar dan banyak rahsia yang tak terjangkau...

Antara lain...dari langit seperti yang dapat kita lihat; diturunkan hujan yang menjadi sumber air dan kehidupan seluruh alam, diterbitkan dan dipancarkan cahaya matahari ke langit yang menyinari alam ini, begitu juga taburan bintang di langit dan bulan yang turut menghiasi langit pada malam hari...semua itu untuk seluruh makhluk di alam ini...tidakkah kita bersyukur dengan segala nik'matNYA?

Tapi, bagaimana pula rahsia langit yang tidak terlihat oleh mata kasar? Di sini saya ingin berkongsi mengenai sedikit huraian dari Surah An-Naazi'aat ayat 3 ~ 5( dari kuliah tafsir yang saya ikuti ) yang mempunyai kaitan dengan rahsia langit:


Ketika roh orang mukmin hendak mati, malaikat turun dari langit dengan wajah putih berseri membawa kain kafan dari syurga serta serbuk wangi dari syurga( cendana ); kemudian datanglah malaikat maut duduk di sisi lalu berkata; "Wahai jiwa yang baik, keluarlah". Kemudian keluarlah roh mengalir seperti air yang keluar meleleh melalui bekas air( seperti setitik air dari bekas atau cerek ) lalu malaikat maut akan mengambil roh tadi kemudian akan disambut secepat kilat oleh malaikat-malaikat lain yang menunggu sejauh mata memandang ( sehingga langit ke-7 ) lalu roh yang baik tadi akan diletakkan di atas kain kafan yang sangat halus atau lembut( malaikat akan kafankan roh; sedangkan kita di dunia mengkafankan jasad sahaja ). Malaikat akan taburkan serbuk wangi dari syurga dan keluarlah dari roh tadi bau harum seperti kasturi di bumi.


Para malaikat akan membawa roh orang mukmin yang dikafankan tadi naik ke langit diiringi oleh malaikat yang turun ke bumi menyambut roh tadi. Bila roh dibawa naik ke langit, pada setiap peringkat langit sehingga langit ke-7, para malaikat akan bertanya, “Roh siapakah ini? Malaikat yang membawa akan beritahu. “Roh si pulan bin Si pulan” dan malaikat yang membawa akan meminta untuk dibukakan pintu langit bagi roh tersebut. Para malaikat di langit pertama akan mengiringi roh hingga ke langit seterusnya hinggalah ke langit ke-7. Begitu juga dengan malaikat yang menjaga di setiap lapisan langit akan turut mengiringi roh orang mukmin tadi sehingga ke langit ke-7.

Setibanya roh di langit ke-7, Allah berfirman; “Simpanlah suratan amalnya di dalam suratan amal “illiyiin” dan kembalikan dia ke bumi”.

Nabi bersabda lagi; “Bagi orang-orang kafir( mereka yang tidak patuh pada Allah ) pula, malaikat akan turun dari langit sejauh mata memandang dengan muka yang sangat hitam membawa kain kafan yang amat kasar dan berduri. Malaikat maut akan duduk di sisi lalu berkata dengan keras; “Wahai roh yang jahat, keluarlah!”.

Ketika itu, roh kafir itu akan lari merata-rata kerana takut, lalu disentap dengan kuat oleh malaikat maut seperti besi pembakar daging yang panas meyentap bulu yang basah. Roh tadi akan disambut oleh para malaikat dan diletakkan di atas kain kafan yang kasar lalu keluarlah bau yang sangat busuk, sebusuk-busuk bangkai di muka bumi. Roh jahat yang di bawa naik ke langit, tidak akan dibukakan pintu langit oleh para malaikat dan Allah berfirman agar roh jahat tadi di simpan di dalam lubang “sijjin”( rujuk juga Surah Al-A’raf ayat 40 ).

Berdasarkan ayat 4 & 5; dihuraikan juga bahawa sesungguhnya di antara langit dan bumi, malaikat amat sibuk dengan urusan roh( bayangkanlah kalau kita dapat melihat urusan tersebut dengan mata kasar setiap saat???....) ; penglihatan manusia cuma diberi peluang oleh Allah untuk melihat dengan amat jelas sekali ketika saat kita menghadapi sakaratul maut ( ketika inilah kita akan dapat melihat perkara-perkara ghaib yang telah Allah jelaskan di dalam Al-Quran contoh : melihat malaikat maut ).



Kesimpulan: Lihatlah hubungan setiap penciptaan atau kejadian itu dengan Penciptanya( Allah ), mudah-mudahan kita sentiasa diberi rahmat...


Wabillahi taufik wal hidayah....

No comments:

Post a Comment