Followers

Monday, 3 October 2011

ASAL USUL SIHIR

Sihir sebagai salah satu perbuatan kufur yang diharamkan oleh Allah, dijelaskan di dalam surat Al-Baqarah ayat 102 tentang kisah dua Malaikat:

Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorang pun sebelum mengatakan:”Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir’. Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan istrinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorang pun kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barangsiapa yang menukarkan ayat (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di Akhirat, dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui.”(Al-Baqarah:102)

Ayat yang mulia ini juga menunjukkan bahawa sesiapa yang mempelajari ilmu sihir, sesungguhnya mereka mempelajari hal-hal yang hanya mendatangkan mudarat kepada diri mereka sendiri, dan tidak pula mendatangkan sesuatu kebaikan di sisi Allah s.w.t. Ini merupakan ancaman berat yang menunjukkan betapa besar kerugian yang bakal menimpa mereka di dunia ini dan di Akhirat nanti. Mereka sesungguhnya telah memjualkan diri mereka dengan harga yang amat murah, itulah sebabnya Allah berfirman :

“Dan alangkah buruknya perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir itu, seandainya mereka mengetahui.”

Kita memohon kepada Allah kesejahteraan dan keselamatan dari kejahatan sihir dan semua jenis amalan perdukunan serta tukang sihir dan tukang ramal. Kita memohon pula kepadaNya agar kaum muslimin terpelihara dari kejahatan mereka. Semoga Allah s.w.t memberikan pertolongan kepada kaum muslimin agar senantiasa berhati-hati terhadap mereka, dan melaksanakan hukum Allah terhadap mereka, sehingga manusia menjadi aman dari kejahatan dan segala amalan keji yang mereka lakukan.

Sungguh Allah Maha Pemurah lagi Maha Mulia!.

Takutilah Azab Allah sebelum mengatur langkah.Jangan kerana urusan sampah sarab hidup kita merana selamanya!

Dalam Al Quran ada 1 potong Ayat. Maksud terjemahan ayat Al Quran itu ialah " Aku akan paksa manusia naik gunung Sa ud."

Dalam menghuraikan maksud Ayat tersebut, Rasulullah s.a.w. memberitahu para sahabat r.ha. bahawa di Neraka ada sebuah bukit yang bernama 'Jabalun min Nar".
Ia adalah sebuah bukit yang dibuat daripada Api Neraka.

Bukit Api!!!

Akan dipaksa orang orang yang berdosa untuk naik keatas bukit api itu!.

Belum naik lagi! Baru letak aje tangan kat bukit tu, hancur kedua dua belah tangan! Bila diangkat tangan dia, jadi elok balik!.Begitu lah seterusnya berulang ulang.Tapi kena naik juga!. Bila letak tapak kaki,hancur tapak kakinya!.Bila angkat kaki,elok balik! bila letak kaki hancur lagi!. Begitulah azabnya!.

Dia dipaksa naik bukit itu selama 70 tahun!!! Kiraan akhirat pulak tu!!! sehari diakirat bersamaan 1000 tahun di dunia!. Bayangkanlah berapa lama!

Dah sampai atas dengan azab! kena turun berguling pun selama 70 tahun!.

Begitulah Amaran Nabi kita.

Manusia yang memilih untuk percaya keterangan hadith nabi ini dia selamat! insyaallah.

Asal usul sihir adalah pada zaman Nabi Sulaiman alaihisalam.

Diceritakan dalam Al Quran dan telah di terjemah dan di huraikan dalam kitab Ibnu Kthir lebih kurang begini-

Nabi sulaiman telah meninggalkan kerajaan baginda atas suatu urusan selama 40hari. Semasa peninggalan baginda syaitan telah ambil kitab pegangan Nabi Sulaiman alaihi salam dan dalam setiap 2 baris catatan dalam kitab itu, syaitan yang dilaknat Allah telah menambah ayat nya sendiri.Semua yang di tambah itu adalah jampi mentera sihir!.
kitab itu kemudian ditanam dibawah singgahsana Nabi Sulaiman Alaihi salam.

Bila Nabi Sulaiman alaihi salam wafat,Iblis telah sebarkan 1 berita bohong mengatakan bahawa Nabi Sulaiman dapat menguasai semua mahluk di muka bumi ini adalah dengan bantuan sihir.

Nabi Sulaiman Alaihi salam boleh menguasai semua mahluk dimuka bumi termasuk jin dan angin!. Bgitulah Allah bagi kehebatan pada nabi Sulaiman.

Untuk bukti iblis suruh pengikut pengikut nabi Sulaiman selongkar dan korek bawah tahta baginda nabi. Tentu lah jumpa pasal kan iblis dah tanam!!!

Lepas tu iblis kata 'Bukan Nabi saje! kamu pun kalau beramal dengan sihir ini pun boleh jadi macam Sulaiman!

Golongan yang mula mula terpengaruh dengan ajakan syaitan ini ialah golongan yahudi.

Allah turunkan 2 malaikat bernama Harut dan Marut untuk mengajar sihir,sebagai ujian kepada manusia.sebelum mengajar kepada yang hendak belajar mereka nasihatkan dulu supaya tidak belajar dan diberitahu amaran Allah dan tujuan mereka dihantar tapi kalau nak belajar juga mereka akan ajarkan.Kalau belajar maka binasaa! Yahudi belajar sihir dari Harut dan Marut. Rasulullah s.a.w. pun kena sihir! Yahudi sihir!
Dan sekarang ini sihir dah merata dan melata!

Ingat janji Allah! Semua masalah kena mengadu pada Allah.Tidak akan berlaku sesuatu tanpa kehendaknya!

Ingat pesanan junjungan besar kita!
Sabda Rasulullah s.a.w. lebih kurang begini-

"Barang siapa yang membaca Ayat Kursi sebelah pagi dia terpelihara sehingga menjelang malam. Barang siapa yang baca pada sebelah malam dia terpelihara sampai menjelang pagi."
Sahabat bertanya -"terpelihara daripada apa?" dan Rasulullah s.a.w. jawab "terpelihara daripada niat jahat manusia dan juga gangguan syaitan iblis dan ilmu sihir". Pegang petua nabi.Petua nabi adalah petunjuk dari Allah subhanahuwataala.Allah pelihara kita Insyaallah.
Jangan toleh toleh lagi.

No comments:

Post a Comment