Followers

Monday 3 October 2011

Untungnya kita menjadi umat Nabi Muhamad S.A.W.

Kelebihan umat nabi Muhamad

Abu Laits a.s Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dan Muqatil bin Sulaiman berkata:

Nabi Musa a.a bermunajat.... Ya Rabbi, aku mendapatkan dalam alwaah ( roh) , ada suatu umat yang dapat memberi syafaat dan akan diterima syafaat mereka..Jadikanlah mereka umatku???

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Ya Rabbi, aku dapatkan juga umat yang tebusan dosa mereka cukup dengan sembahyang lima waktu, jadikanlah mereka umatku....

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Ya Rabbi, aku dapatkan juga ada umat yang akan membasmi kesesatan sehingga mereka akan membunuh Dajjal yang bermata sebelah, jadikan mereka umatku...

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Ya Rabbi, juga aku dapatkan ada umat yang kesucian mereka dengan air dan tanah, jadikanlah mereka umatku...

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Ya Rabbi, juga aku dapatkan ada umat yang boleh menerima sedekah dan memakannya, padahal umat-umat yang dahulu harus dibakar dengan api....Jadikan mereka umatku...

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Ya Rabbi, juga aku dapatkan ada umat yang bila seseorang itu niat akan berbuat kebaikan dan tidak jadi berbuat demikian, lalu dicatat satu hasanah (kebaikan)...Lalu apabila dikerjakan, ditulis pula 10 hasanah...dan dapat dilipatgandakan hingga 700 lebih, dan apabila seseorang itu
berniat untuk kejahatan sedang dia masih tidak melakukannya, dosanya tidak akan dicatat sehinggalah dia melakukannya..dan kejahatan itu ditulis hanya satu... Jadikanlah mereka umatku....

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Ya Rabbi, aku juga mendapati ada umat yang 70 000 orang dan mereka akan masuk syurga tanpa dihisab,...Jadikanlah mereka umatku..

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Mamar meriwayatkan dari Qatadah sama seperti di atas tetapi dengan penambahan :

Ya Rabbi, aku juga mengetahui akan suatu umat yang merupakan sebaik-baik umat kerana mereka melaksanakan amar maaruf dan nahi mungkar, jadikanlah mereka umatku..

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Ya Rabbi, juga aku dapati ada umat yang terakhir masanya, tetapi terdahulu di hari kiamat..Jadikanlah mereka umatku...

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..

Ya Rabbi, aku juga mendapati ada umat yang kitab Allah itu di dalam dada mereka (menghafaz) tetapi mereka membacanya sambil melihat, jadikanlah mereka umatku..

Jawab Allah : Mereka umat Muhammad saw..


Apabila Nabi Musa mendengar semua jawapan dari Allah...timbul rasa dalam hati Baginda untuk menjadi umat Nabi Muhammad saw...Lalu Allah menurunkan wahyu kepadanya...." Ya Musa, Aku telah memilih engkau dan semua manusia untuk menerima risalah-Ku dan firman-Ku, maka terimalah apa yang Aku berikan kepadamu, dan jadilah kamu dalam golongan orang-orang yang bersyukur.."

( Dan dari kaum Musa ada orang-orang yang memimpin umat ke jalan yang hak, dan dengan hak itu mereka berlaku adil )..... Maka Nabi Musa as berpuas hati dengan jawapan dari Allah ini dengan redha.....

huh, apa yang saya nak tekankan di sini.....Lihatlah betapa berbezanya kita sebagai umat Nabi Muhammad berbanding kaum Nabi lain... Mengapa kita tidak pernah bersyukur kepada Allah?? Tidakkah kita sedar bahawa kita ini merupakan umat Nabi kekasih Allah, Tuhan kita..pencipta kita?? cukup sajalah kita lihat apa yang berlaku di negara kita... tidak perlu lihat di negara luar... Macam-macam yang sudah berlaku... buang anak sudah seperti buang sampah..
zina dan seks bebas, gejala sosial sudah tidak dapat dibendung lagi....
Ya Allah ya Tuhanku.... Ampunilah dosa-dosa kami dan dosa ibu bapa kami, para sahabat dan keluarga baginda, para mujahidin dan syuhada', guru-guru kami dan semua umat islam di Dunia ini, Ya Allah.. Kau berilah kami hidayah dan taufiqMu supaya kami dapat jalan yang lurus....
Jadi, ingat-ingatlah...dan berwaspadalah.... Kita tidak menyedari bahawa sekarang musuh ketat kita sedang memeluk bahu kita untuk sama-sama melakukan kemungkaran....Lindungilah diri kita dengan amal ibadat kepada Allah....huhu..Wallahualam~

No comments:

Post a Comment