Followers

Friday, 21 October 2011

DOA PENDINDING DIRI - RUGYAH JIBRIL




Maksud : Aku berlindung dengan wajah Allah yang Maha Mulia dan dengan Kalimat-Kalimat Allah yang Sempurna yang tidak ada “melampauinya” segala kebaikan mahupun keburukan dari kejahatan apa yang masuk ke dalam bumi dan apa yang keluar darinya dan dari kejahatan apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. Dan dari kejahatan fitnah di malam dan sianghari dan dari kejahatan jalan-jalandimalam dan siang hari, kecuali suatu jalan yang dilalui dengan kebaikan, wahai yang Maha Penyayang.

(Ta’awudz (doa perlindungan) diatas diajarkan oleh Malaikat Jibril a.s kepada Rasulullah SAW ketika malam Isra’ dan Mikraj. Ketika itu Nabi SAW dihadang oleh jin ifrit yang diutus oleh iblis yang membawa obor untuk membakar Nabi Muhammad SAW. Lalu Rasulullah membaca doa perlindungan tersebut sehingga ifrit tersebut kalah menyingkir (H.R Iman Al-Bukhari)

Kegunaan: Boleh amalkan untuk tujuan pendinding diri. Lebih lengkap jika digabungkan bersama selawat sifa’ dan ayat Jabalin.






Ayat Jabalin




Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. [Al-Hashr : 21]



Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. [Al-Hashr: 22]


Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. [ Al-Hashr : 23]


Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana. [Al-Hashr : 24]


Thursday, 20 October 2011

DOA MUSTAJAB MEMBAKAR DAN MENGUSIR JIN

“Kemudian aku (Abu An-Nadhar) mengambil seember air, dan aku bacakan doa yang diberikan Al-Muharibiy, lalu aku siramkan air itu disudut-sudut rumah,tiba-tiba kudengar suara jeritan, ‘Engkau telah membakar kami, kami akan menyingkir dari dekatmu.’ Doa itu adalah:

Artinya :
“Dengan nama Allah, kami berada di sore ini dengan nama Allah Yang tiada sesuatu pun yang dapat menghalangi-Nya, dan dengan keagungan Allah Yang tidak bisa dikalahkan dan direndahkan. Dengan kekuasaan Allah Yang Maha Mencegah, kami berlindung, dan dengan seluruh nama-nama-Nya yang balk kami berlindung dart kejahatan iblis-iblis dan dart kejahatan setan-setan, baik dari golongan manusia maupun jin. Kami berlindung kepada Allah dari kejahatan segala sesuatu yang menampakkan diri dan menyembunyikan diri, dari kejahatan segala sesuatu yang keluar di malam hari dan bersembunyi di siang hari, dari kejahatan segala sesuatu yang menampakkan diri di siang hari dan bersembunyi di malam hari, .dan dari kejahatan segala sesuatu yang diciptakan-Nya, yang kotor dan yang bersih. Kami berlindung dari kejahatan Iblis dan pengikut-pengikutnya, dan dari kejahatan segala makhluk yang berada dalam kekuasaan-Mu. Sesungguhnya Tuhanku selalu menunjukkan jalan yang lurus. Aku berlindung kepada Allah dengan perlindungan yang dimohonkan oleh Musa, `Isa dan Ibrahim yang memenuhi janji, dari kejahatan segala sesuatu yang diciptakan-Nya, yang kotor dan yang bersih, dan dari kejahatan Iblis dan pengikut-pengikutnya, dan dari kejahatan segala sesuatu yang membangkang. Aku berlindung kepada Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui, dari kejahatan setan yang terkutuk Dengan nama Allah; Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Demi (rombongan) yang bersaf-saf dengan sebenar-benarnya. Dan Demi (rombongan) yang melarang dengan sebenar-benamya (dari perbuatan maksiat), dan demi (rombongan) yang membacakan pelajaran. Sesungguhnya Tuhanmu benar-benar Esa. Tuhan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya, dan Tuhan tempat-tempat terbit matahari. Sesungguhnya Kami telah menghias langit yang terdekat dengan hiasan, yaitu bintang-bintang. Dan telah memeliharanya (dengan se-benar-benarnya) dari setiap setan yang sangat durhaka. Setan-setan itu tidak dapat mencuri-dengar (pembicaraan) para malaikat dan mereka dilempari dari segala penjuru, untuk mengusir mereka, dan bagi mereka siksaan yang kekal. Akan tetapi barangsiapa (di antara mereka) yang mencuri-curi (pembicaraan), maka dia dikejar oleh kilatan api yang cemerlang” (QS. Ash-Shaffat: 1-10).
Aplikasi tekhnik ruqyah :
Baca Doa ini dengan khusyuk dan persiapan sempurna (berwudhu, tubuh suci dari hadats besar dan kecil) didalam seember air dicampur dengan garam , sewaktu membaca mulut kita didekatkan di air tersebut hingga sebagian ludah/hawa kita mengenai air tersebut, setelah membacanya lalu air tersebut di percikkan ditempat yang angker/ada gangguan jinnya (bisa dipercikkan melingkari tempat tersebut) / bisa juga langsung diguyurkan pada penderita gangguan jin, Insya Allah reaksinya keberhasilannya seketika………..

Wednesday, 19 October 2011

Khasiat Surah Al-Waqiah

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap hari, ia tidak akan ditimpa kefakiran.”
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.)
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Barang siapa yang membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam maka dia tidak akan tertimpa kefakiran dan kemiskinan selamanya. Dan surah Al-Waqi’ah adalah surah kekayaan, maka bacalah ia dan ajarkan kepada anak-anakmu semua.”
Menurut fatwa sebahagian Ulama’ katanya: “Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali, selama 40 hari pula, maka Allah akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari pelbagai penjuru serta berkah pula.”
Surah Al-Waqi’ah adalah surah yang ke -56 di dalam Al-Quran, terletak pada juzuk ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Dinamakan Al-Waqi’ah kerana di ambil dari lafal Al-Waqi’ah yang terdapat pada ayat pertama surah ini, yang ertinya kiamat. Di dalam surah Al-Waqi’ah ini menerangkan tentang hari kiamat, balasan yang diterima oleh orang-orang mukmin dan orang-orang kafir. Diterangkan pula penciptaan manusia, tumbuh-tumbuhan, dan api, sebagai bukti kekuasaan Allah dan adanya hari berbangkit.
Di dalam surah Al-Waqi’ah terkandung beberapa khasiat, antara lain:
  • Bila orang membiasakan membaca surah ini setiap malam satu kali, maka dia dijauhkan dari kemiskinan selamanya.
  • Bila di baca 14 kali setiap selesai solat Asar, maka orang yang membacanya itu akan memperoleh kekayaan yang berlimpah ruah.
  • Jika di baca surah ini sebanyak 41 kali dalam satu majlis (sekali duduk), insyaAllah di tunaikan segala hajatnya khususnya yang berkaitan dengan rezeki.
  • Supaya menjadi orang yang kaya sentiasa bersyukur, amalkan membaca surah ini sebanyak 3 kali selepas solat subuh dan 3 kali selepas solat Isya’. InsyaAllah tidak akan berlalu masa setahun itu melainkan ia akan di jadikan seorang yang hartawan lagi dermawan.
  • Amalan orang-orang sufi, supaya dilimpahkan rezeki. Hendaklah berpuasa selama seminggu bermula pada hari Jumaat. Setiap selepas solat fardhu bacalah Surah Al-Waqi’ah ini sebanyak 25 kali sehinggalah sampai pada malam Jumaat berikutnya; pada malam Jumaat berikutnya itu, selepas solat Maghrib bacalah surah ini sebanyak 25 kali, selepas solat Isya’ bacalah surah ini sebanyak 125 kali diikuti dengan selawat keatas Nabi sebanyak 1000 kali. Setelah selesai, hendaklah ia memperbanyakkan sedekah. Kemudian amalkanlah surah ini sekali pada waktu pagi dan petang. Insya’Allah berhasil.
  • Surah ini jika dibaca disisi mayat atau orang yang sedang nazak, insyaAllah di permudahkan untuk roh keluar dari jasadnya. Jika dibaca disisi orang sakit, diringankan kesakitannya. Jika di tulis, kemudian dipakaikan kepada orang yang hendak bersalin, InsyaAllah segera melahirkan dengan mudah. Boleh juga dibaca disisi orang yang hendak bersalin sebagai selusuh.
Menurut As’Syeikh Abi’l Abbas katanya
  • Bila hendak mengamalkan surah Al-Waqi’ah ini, terlebih dahulu berpuasa selama 7 hari, di mulai pada hari Jumaat berakhir pada hari Khamis. Puasanya “tidak memakan sesuatu yang bernyawa / tidak makan ikan, daging, segala haiwan, hanya makan sayur-sayuran sahaja.
  • Dalam 7 hari itu, sesudah solat fardhu, membaca surah Al-Waqi’ah sebanyak 25 kali. Apabila bacaan tersebut di mulai setelah solat fardhu Subuh pada hari Jumaat pertama, maka diakhirilah pembacaan Al-Waqi’ah itu pada setelah fardhu Isya’ pada Jumaat berikutnya.
  • Pada malam Jumaat terakhir ini hendaklah membaca surah Al-Waqi’ah sebanyak 125 kali kemudian selawat 1000 kali.
Insya’Allah, dengan mengamalkan seperti berikut, ia akan menjadi orang kaya.

Petua Murah Rezeki

Antara perkara yang perlu dilakukan ialah:

1.Selawat ke atas Junjungan nabi 100 x selepas setiap solat
2.Baca surah Al-Waqiah sebelum tidur

3.Puasa setiap isnin dan khamis setiap minggu.
4.Perbanyakkan bersedekah.

Apa yang diajar untuk diamalkan selama 40 hari, tetapi saya mengamalkan sehingga hari ini. Alhamdulillah ianya sudah menjadi sebati dengan kehidupan saya. Seperti mana ALLAH memberikan rezeki untuk saya, insyaALLAH anda juga akan memperolehi faedah yang sama seperti saya. ALLAH itu maha kaya.

Tuesday, 18 October 2011

AMALAN TIGA FATIHAH SENAFAS...

Caranya...

1.Baca Bismilah...

2.Tarik nafas sambil berzikir dalam hati
iaitu apa saja zikir seperti Allah...
Allah...Atau Subhaanalloh...Atau Allohu
Akbar seberapa kali saja...

3.Tahan nafas...

4.Baca Fatihah tiga kali dalam hati...

5.Lepas nafas melalui hidung sambil ber-
zikir dalam hati...

Ia adalah suatu doa dan petua...dan di-
katakan...jin akan nampak tubuh anda itu
setinggi gunung atau awan...

Maka ia akan mencegah serangan...
Insya Allah.

Dan seorang perawat terkenal dikawasan
Kota Kinabalu mengajarkan petua ini...

Iaitu...kalau anda nampak jelmaan jin...
tak kira apa pun bentuknya...jangan terus
ditegur...

...tapi baca Tiga Fatihah Senafas barulah
anda menegur atau bertakbir mengejutkannya.

Iaitu lepas nafas anda sekali gus dengan
jeritan takbir sebaik saja selesai membaca
fatihah...

Maka Insya Allah...bukan jin itu saja...
malah keluarga dan keturunannya akan kecut
sebaik saja ternampak anda pada bila-bila
masa jua...

Wallohu a'lam.

AMALAN HARIAN AYAT KURSI...

Siapa membaca Ayat Kursi dengan berterusan setiap

a.Selesai solat fardhu...

b.Setiap pagi dan petang...

c.Setiap kali keluar rumah...

d.Setiap kali nak masuk rumah...

e.Setiap kali ke pasar...

f.Setiap kali keluar bermusafir...

Insya Allah ia akan di lindungi Allah...

1.Dari godaan Syaitan...

2.daripada kejahatan manusia...

3.Dari kejahatan binatang-binatang yang memudarat-
kan...

4.Terpelihara diri...keluarga dan anak-anaknya...

5.Terpelihara harta dan rumahnya daripada kecurian...
kekejaman...serta kebakaran...

6.selamat rohani dan jasmaninya...

Insya Allah....(catitan 1997)

Wallohu a'lam

PAGAR RUMAH AYAT KURSI...

Iaitu untuk pendinding rumah daripada
gangguan syaitan...

Kaedahnya...apabila masuk ke dalam rumah
maka baca Ayat Kursi pada empat penjuru
rumah...

Insya Allah...(catitan 1997)

Wallohu a'lam

PAGAR DIRI AYAT KURSI...

Iaitu apabila keluar dari rumah maka baca
Ayat Kursi satu kali.

Apabila anda sampai di hadapan rumah
yang nak di tujui...

1.Baca Fatihah satu kali..dan Ayat Kursi
juga satu kali...

2.Tiup rumah itu dengan tiupan panjang
dan lembut sambil berdoa dalam hati...

"Ya Allah...saya berlindung dengan MU dari
segala kejahatan makhluk yang ada di dalam
rumah ini..." atau ayat doa yang semaksud
dengannya.

Kalau nak ke pekan atau bandar...maka masa
membacanya ialah pada ketika sampai pada
sempadannya...

Dan baca ketika berada di pinggir hutan
yang akan di masuki...

Atau sebaik saja anda nampak rumah anda
ketika pulang...

Dan sebagainya...maka ditiup ke arah rumah
atau kawasan yang ditujui...

Wallohu a'lam

PAGAR DIRI AYAT KURSI (2)...

 
Iaitu untuk pendinding diri...

1.Baca Ayat Kursi sekali saja...
tapi ayat...walaa ya uduhu...di-
baca tujuh kali...baru disambung
penutupnya...hifzuhumaa...Wahuwal
Aliyyul Aziim.

2.Tarik nafas berserta apa saja zikir
dalam hati...

3.Lepas nafas kedalam diri sambil
menelan liur...

Boleh dibuat bila-bila masa...atau pagi
petang...atau setiap malam...

Wallohu a'lam.

AYAT PELETUP TUBUH JIN


Iaitu Ayat 1 hingga 10 Suroh As Saffat...

1.Ia adalah ayat panas yang boleh mem-
bakar jin kafir juga jin Islam dengan
izin Allah.

2.Dibaca sekurang-kurangnya sekali pagi
dan petang...jadi doa pembenteng diri...

3.Dikatakan...sekiranya ia dibaca 3 kali
maka pembacanya tak akan dapat dimudarat-
kan oleh oleh sesiapa (Insya Allah).

4.Bacakan pada Air...

Fatihah...1x

Salawat...3x

Ayat 1 - 10 As Soffat 1 x...tapi Ayat
9 dan 10 ulang 7x...

...atau Ayat 1-10 itu dibaca 3 kali...

Dan dipercik pada empat penjuru bilik
Insya Allah...akan kepanasan atau ter-
bakar jin di dalamnya...

5.Untuk membakar atau meletupkan jin
dalam badan...maka baca 1 atau 3x...
dengan Ayat 9 dan 10 diulang 7...11...
17 kali atau lebih.

Bacakan pada telinga...jika untuk orang
lain..atau lekap tapak tangan kanan
dibelakangnya...

Rahsianya...Ayat 9 dan 10 adalah ayatnya
peletup tubuh jin...

DAN SEBAGAINYA...

Nota...

Kita cuma berusaha dan berikhtiar...soal
hidup mati...atau meletup itu...urusan
Allah...

Setiap sesuatu itu terjadi hanya atas izin
Allah semata-mata...

Wallohu a'lam.

Monday, 17 October 2011

KENAPA TAK JADI ?

Semasa tengah melayari internet terjumpa saya dengan artikal ini.....sangat bagus untuk saya....terjawablah sudah beberapa persoalan tentang faktor kemujaraban sesuatu rawatan tersebut.....

Untuk mengobati penyakit akibat santet atau guna guna, pernah saya tulis beberapa waktu yang lalu…saya tulis lagi untuk memperjelas atau bagi pembaca yang sulit mencari artikel tersebut….

Dalam surat Al Falaq dijelaskan bahwa kita harus berlindung kepada Allah dari kekuatan sihir para penyihir yang meniupkan sihir pada buhul buhulnya….

Jadi kekuatan black magic/sihir untuk mengirim guna guna/santet memang disebut dalam Al Qur’an, berarti kekuatan sihir/black magic itu memang ada menurut Islam….

Obat yang paling mujarab untuk menangkal dan mengobati sihir/guna guna/santet, tentu ada juga didalam Al Qur’an, karena Al Qur’an itu sumber seluruh petunjuj dan aturan seluruh kehidupan manusia/umat Islam….

Yang sudah dikenal oleh para pengobat spiritual Islam, yang digunakan adalah Surat Al Fatihah, Surat Al Falaq, Surat Annas, Surat Al Ikhlas dan Ayat Qursi….

Tapi nampaknya belum banyak yang yakin seratus persen bahwa Surat dan ayat tersebut memiliki kekuatan yang sangat dahsyat sehingga lebih banyak orang yang berangkat kedukun karena merasa terkena santet/guna guna….

Celaknya para dukun penyembuh penyakit santet ini sering menggunakan metoda dan sarana yang tidak Islami…justru menggunakan enerji rokh atau jin …yang tentunya menurut Islam adalah haram…

Pengobatan santet menggunakan enerji jin/rokh ini akan mengakibatkan dampak negatif, karena sama saja dengan orang muslim yang kelaparan lalu makan daging babi…memang betul laparnya hilang, tapi dosa haramnya tetap harus dipertanggung jawabkan nanti…

Saya tulis artikel ini untuk meyakinkan para orang awam didunia mistik dan spiritual bahwa sebenar benarnya fakta nyata bahwa kelima Surat dan Ayat Suci Al Qur’an tersebut memiliki kekuatan/enerji gaib yang dahsyat kalau kita meyakininya seratus persen….saya telah mempraktekannya puluhan tahun, Alhamdulilah tidak pernah gagal mengusir dan mengobati yang terkena santet…

Sekarang bagaimana agar kita bisa mengakses enerji gaib dari Surat dan Ayat suci tersebut, karena menurut beberapa pembaca yang pernah mencoba mengobati kesurupan dengan Surat/ayat tersebut tapi gagal…Kuncinya adalah kita harus bisa pasrah betul kepada Allah pada saat membacakan Surat dan ayat tersebut…hanya Allah yang tahu tingkat ketulusan dan keikhlasan sipembaca Surat dan Ayat tersebut…Karena ternyata ada pembaca yang mempraktekannya ternyata berhasil, padahal merasa dirinya bukan seorang yang suci atau ustadz…

Kegagalan mengakses enerji ghaib surat dan ayat tersebut biasanya karena :

1. Masih ragu ragu/kurang yakin..

2. Merasa dirinya sudah bersih, suci dan hebat..ustadz lagi..

3. Ada perasaan ria yang tersembunyi, ingin pamer..

4. Kurang tulus dan ikhlas, ada pamrih tersembunyi..

5. Kurang berhasil menekan ego dirinya sampai titik nadir, masih ada rasa ujub takaburnya…

Kelima perasaan dan fikiran yang tersembunyi tersebut akan terlihat oleh Allah, walau disembunyikan…makanya Allah tidak mengizinkan enerji IllahiNya diakses oleh ybs…

Jadi yang harus dilatih dan ditumbuh kembangkan adalah:

1. Yakini “La haula wala quwata ila bilahil aliyil adzim”..maknanya adalah “We are nothing without support of God”..

2. Yakini: “Inamaa amruhu idza aradaa syaan anya kulalahu kun faya kun”( Surat Yassin

ayat 82), artinya: Bilamana Allah menghendaki sesuatau terjadi, maka terjadilah…

3. Yakini isi surat Alfatihah, Annas, Falaq, Al Ikhlas dan Ayat Qursi secara mendalam betul..

4. Berserah diri 100% kepada Allah, walau resiko maut yang harus dihadapi dalam pengobatan…(ini yang paling sulit, berani berkorban nyawa untuk mengobati orang lain..)

Kalau keempat hal tersebut diatas sudah dicapai, insya Allah anda bisa menjadi pengobat penyakit santet..

Kalau dalam pengobatan spiritual dilengkapi media air, garam dan sirih temu urat, itu hanya tambahan sugesti, bukan hal utama…enerji Tuhan lebih dahsyat dari enerji air, garam dan sirih temu urat…hanya sugesti bagi yang diobati dan media penyaluran enerji Illahi yang terkandung dalam semua ayat suci tersebut..

sumber internet

pagar lam jalallah

Pada saya perawat mesti menguasai ilmu benteng diri yang mantap supaya tidak terkena kembali serangan dari ahli sihir/ganguan jin yang lain...

Ilmu lam jalalah adalah ilmu pegangan guru2 tua di sumantara,aceh,bugis dan tanah melayu. ilmu ni multifungsi dan adalah dgr2 pecahan ilmu haq diri dan marifat. di seluruh nusantara mempunyai berbagai versi dan cara utk aktifkannya.

ilmu lam jalalah selalu nya pada thp rendahnya adalah utk pagaran diri dari serangan gaib. Versi fungsi ilmu lam jalalah ni nbyk dari pagaran gaib,halimunan gaib,tarik ilmuan,pengobatan,ilmu ikatan,kebalan dll. ada dari pecahan ilmu marifat dan ada jenis hak diri.

disini saya kongsikan pada forumers ilmu lam jalalah pagaran gaib:


PAGARAN GHAIB LAM JALALAH


SETIAP SELEPAS SOLAT, SETELAH KITA MELAKUKAN SESUATU AMALAN ATAU WIRID YANG MENJADI AMALAN KITA SEHARIAN MAKA AKHIRI AMALAN ITU DENGAN MEMBUAT PAGARAN GHAIB LAM JALALAH SEPERTI BERIKUT :


BAHU KANAN (YA HAYYU) BAHU KIRI (LAA YAMUT)


PUSAT (YA QOYYUM)

DI TULIS DENGAN MENGGUNAKAN IBU JARI KANAN MULAI DARI BAHU KANAN DENGAN MENYEBUT “YA HAYYU” KEMUDIAN DI BAWA TURUN KE KIRI MENGELILINGI PUSAT DENGAN MENYEBUT “YA QOYYUM” DAN TERUS DI BAWA KE BAHU KIRI DAN SEBUT “LAA YAMUUT” DAN TEKANKAN KUAT SEDIKIT DI BAHU KIRI UNTUK MENGUNCI LAM JALALAH INI.

Sambil duduk bersila di atas sejadah lakukan ritual ini dengan tahan nafas selepas itu ucapkanlah "Alhamdulillahi rabbila'lamiin"

Fungsi ilmu ini utk pagaran serangan gaib.

cara kedua:


Pagaran Gaib menggunakan
Bismillahilladzi La yad durru ma'as mihi syaiun fil ardi wala fis sama i wahuwas samiul alim

dengan cara menekan kedua jari telunjuk kiri dan kanan di tengah kening, lalu membaca ayat tersebut 3 x satu nafas, kemudian tarik nafas satu kali melalui hidung..

kemudian geser telunjuk tangan kanan memutar kepala , sampai kembali ke posisi semua

posisi telunjuk kiri tetap.

hakikat : kita dalam PERUT LAM JALALAH

pagar in berkahsiat 24 jam..

Cara ke 3:
1. Dibaca dgn tahan nafas, terlihat selubung cahaya mengelilingi tubuh seperti jala. 2. Dibaca dgn tahan nafas + dgn iniasi (membayangkan pelindung seluruh tubuh) terlihat selaput cahaya terang mengelingi tubuh. Bacaannya YA ALLAH 7X, YA KUDUS 7X, YA SALAM 7X, dibaca dgn menahan nafas.

Sunday, 16 October 2011

Selawat Tafrijiyyah


Bismillahirrahmanirrahim
Allahumma shalli shalatan kaamilataw wassalim salaaman taamman ‘alaa sayyidinaa muhaamadinil ladzii tanhallu bihil uqadu watanfariju bihil kurabu watuqdhaa bihil hawaa iju watunaalu bihirragaa ibu wahusnul khawaatimi wayustasqalgamaamu biwajhihil kariimi wa ‘alaa aalihi washashbihi fii kulli lamhatiw bi’ adadi kulli ma’luumillak


Terjemahan:

Ya Allah, anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad, yang dengan berkatnya terhurai apa yang tersimpul, terlepas daripada segala kesusahan, juga ditunaikan segala hajat, dan tercapai segala keinginan, dan akhir hayat yang baik, dan dicurahkan rahmat, hasil keberkatan wajahnya, yang mulia, kerahmatan dan kesejahteraan yang sempurna Engkau anugerahkan juga ya Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan setiap kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagiMu


Kelebihan Selawat Tafrijiyyah   

dari Imam al,dainuri:
1.Barang siapa mmbaca 11 kali pada tiap-tiap kali lepas sembahyang fardu, mereka tidak putus-putus rezekinya, juga akan mendapat martabat (kedudukan) yang tinggi.
2.barang siapa membaca 41 kali pada setiap setelah sembahyang subuh, mereka akan tercapai/berhasil segala maksud dan cita-citanya.
3.barang siapa membaca 313 kali pada setiap hari mereka akan terbuka segala rahsia dan dapat melihat apa yg dikehendakinya.
4.barang siapa menbaca 1000 kali mereka akan tercapai segala perkara yang tak tergambar oleh akal, tak terlihat dengan mata kasar, tidak didengar oleh telinga dan yang tidak terlintas dihati.
Dari imam al,qurtubi:
1.barangsiapa membaca 41 kali atau 100 kali atau lebih pd tiap-tiap hari akan dapat menghilangkan segala dukacita dan dapat mengelakkan segala bala (yg merbahayakan) serta diluaskan rizekinya, terbuka segala pintu kebajikan, perkatanya sentiasa didengar (dihormati/dipatuhi) org. terjauh dari kemiskinan dan kelaparan, kasih segala manusia kepadanya dan mustajab segala do'anya.
2.untuk menghasilkan segala urusan penting dan menolak segala bala yang datang, mereka hendaklah membaca 4,444 kali sambil bertawasul (mengambil berkat) dari NABI saw yang mempunyai sifat-sifat kemegahan, kemudian berdo'alah, insyaAllah akan dikabulkan oleh Allah swt.



Friday, 14 October 2011

APA ITU KHATAMUN-NUBUWWAH ?


Khatamun bermaksud penutup, Nubuwwah ialah Kenabian, nabi.

Maksudnya:
Didalam segitiga,
Allahlah tuhan yang satu, tiada sekutu baginya, Muhammad hambanya dan pesuruhnya..

Di Sebelah kanan,
Hadapkan sesuatu yang ditentukan / perlu,

Di Sebelah Kiri,
Maka/sesungguhnya Engkau (Allah) pemberi pertolongan..


"Sesiapa yang menjadikan lukisan KHATAMUN-NUBUWWAH aku perhiasan, dipelihara oleh Allah baginya daripada penyakit taun dan wabak dan tidak mati melainkan mati dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurga tanpa hisab."

Dan di dalam hadis yang lain yang diriwayatkan daripada Anas R.A Nabi Muhammad S.A.W bersabda yang bermaksud:
"Bermula rumah yang ada lukisan KHATAMUN-NUBUWWAH AKU di dalamnya, maka dipelihara oleh ALLAH baginya daripada kebakaran dan kecurian, dan daripada tiap-tiap musuh, dantidak dimatikan melainkan tempatnya di Syurga dan diluaskan oleh ALLAH kuburnya dan diterangi olehnya dengan cahaya."

Khasiat Khatamun Nubuwwah


Menurut mafhum hadis yang dipindahkan daripada Imam At-Tarmizi r.a katanya:
“Sesiapa melihat KHATAMUN NUBUWWAH dalam keadaan berwuduk;
1. Pada waktu Subuh nescaya dipelihara oleh Allah akan dia hingga ke petang.
2. Pada waktu Maghrib terpeliharalah dia hingga ke pagi.
3. Ketika berjalan atau bermusafir maka jadilah sepanjang perjalanannya berkat dan selamat.
4. Sesiapa yang mati dalam tahun tersebut, maka dimatikan dalam iman.’
Harus kita jelas, apa yang dimaksudkan dengan melihat? Adakah dengan dengan mencetak dan menampalnya ke dinding? Atau di jadikan ‘screen saver/wallpaper’ PC?
Dari apa yang telah ditafsirkan ALLAHyarham guru saya sebelum mengijazahkannya kepada saya, yang dimaksudkan melihat, ialah melihat ke dalam diri semasa mengamalkannya. Bagaimana? InsyaALLAH akan dikongsikan.
Tanda Khatamun Nubuwwah pada diri Nabi Muhammad S.A.W menunjukkan Nabi S.A.W adalah penamat/penutup segala Nabi dan Rasul.Tanda ini berada pada belikat Rasullullah S.A.W. Para ulama berbeza pendapat mengenai bentuknya. Yang paling masyhur tanda itu seperti telur burung merpati, iaitu berbentuk gumpalan daging yang menonjol disebelah kiri di bahagian atas, memancarkan cahaya, tampak berwibawa dan berbau wangi.”
Antaranya sesiapa yang menjadikan tanda Nubuwwah Nabi S.A.W ini sebagai perhiasan di rumah, maka ahli rumah tersebut akan terpelihara ALLAH daripada penyakit taun dan wabak, terhindar dari kebakaran dan kecurian sepertimana sabda Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh Saidina Ali R.A di dalam Kitab Mahamatnainiah, yang bermaksud:
“Sesiapa yang menjadikan lukisan KHATAMUN-NUBUWWAH aku perhiasan, dipelihara oleh Allah baginya daripada penyakit taun dan wabak dan tidak mati melainkan mati dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurga tanpa hisab.”
Dan di dalam hadis yang lain yang diriwayatkan daripada Anas R.A Nabi Muhammad S.A.W bersabda yang bermaksud:
“Bermula rumah yang ada lukisan KHATAMUN-NUBUWWAH AKU di dalamnya, maka dipelihara oleh ALLAH baginya daripada kebakaran dan kecurian, dan daripada tiap-tiap musuh, dantidak dimatikan melainkan tempatnya di Syurga dan diluaskan oleh ALLAH kuburnya dan diterangi olehnya dengan cahaya.”
MasyaALLAH, TabarakALLAH.
Amalan Khatamun Nubuwwah
Antara faedah yang ada dari pengamalan Khatamun Nubuwwah ini adalah sebagai pagar diri selain 1001 faedah yang lain. Cara beramal adalah diwaktu pagi dan petang serta semasa keluar rumah. Caranya adalah:
(1) Makrifatkan kalimah dibawah di atas kening kita

Allah jualah tuhan yang tunggak tiada bersekutu baginya
(2) Makrifatkan kalimah di bawah di atas dada kita

Muhammad itu hambanya dan utusannya
(3) Makrifatkan kalimah dibawah di atas bahu kanan

berhadaplah engkau ke mana-mana sahaja yang engkau kehendaki
(4) Makrifatkan kalimah dibawah di atas bahu kiri

maka sesungguhnya engkaulah yang mendapat pertolongan (kemenangan)
Dalam perubatan, ayat ini dibaca lalu ditiup pada tapak tangan lalu ditunjukkan kepada pesakit, Ini adalah salah satu kaedah pancaran tapak tangan yang sering saya gunakan.
Juga salah satu ‘Teknik Tembak’ yang saya gunakan dalam rawatan berhadapan dengan jenis-jenis yang degil.
Sekian dahulu dari saya.
Semoga mendapat rahmat dan redha dari ALLAH ke atas semua. Amin Ya Robbal A’lamin.

Thursday, 13 October 2011

Air Jampi - Kajian Saintifik

Baru-baru ini penulis ada menerima satu artikel mengenai maklumat kajian saintifik keatas air yang telah dijampi oleh seorang saintis Jepun. Tujuan penulis menimbulkan isu ini hanya semata-mata untuk berkongsi maklumat bukan untuk promosi berubat dengan kaedah air jampi. Harap jangan ada yang salah sangka.

Walaupun kaedah berubat dengan air jampi adalah salah satu daripada cara perubatan Islam tetapi para ulama telah sepakat mengatakan tentang harus melakukan jampi menjampi jika berhimpun padanya tiga syarat berikut BR>
1) Bahawa kalimah jampi itu mestilah terdiri dari Firman Allah SWT atau nama-namaNya ataupun sifat-sifatNya.

2) Sebaik-baiknya didalam bahasa Arab, ataupun sebarang bahasa yang boleh difahami maksudnya.

3) Hendaklah dia menyedari dari segi kepercayaan "aqidah" bahawa "jampi" tidak memberi apa-apa kesan. Kesan yang berlaku adalah takdir dan ketentuan Allah SWT jua.

Elok benar sekiranya para sahabat dapat membaca buku "Berubat Dengan Al-Quran" oleh Ustaz Muhammad Ibahim Salim alihbahasa oleh Ustaz Abdul Aziz @ Ahmad bin Mohd dan buku "Konsep Perubatan Islam" oleh Utz. Danial Zainal Abidin untuk mendapat maklumat lengkap.

Inilah antara suntingan artikel yang penulis terima untuk maklumat para sahabat sekelian.

"... ... Apa yang ingin aku paparkan disini, ialah bukti penemuan hasil kajian saintifik oleh Dr. Masaru Emoto seorang "pakar air" dari Jepun. Halis kajian ini, secara tak langsung menolak kata-kata jahil mereka yang tidak mempercayai konsep perubatan dalam Islam yang mempercayai dengan keizinan Allah SWT air penawar yang dibacakan ayat suci Al-Quran boleh menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

Penemuan oleh Dr. Masaru Emoto ini sungguh menakjubkan. beliau membuktikan bahawa susunan molekul-molekul air boleh berubah mengikut apa yang diucapkan ke atas air tersebut.

Ustaz Abdullah Mahmud yang pernah berceramah di Surau Wisma Telekom Semarak, pada tahun lepas pernah menceritakan penemuan ini. Beliau memaklumkan bahawa beliau telah mengikuti satu seminar yang disampaikan oleh seorang pakar air dari Jepaun di Hotel Istana. Dalam seminar itu, mereka telah di tunjukkan melalui slaid, contoh-contoh air yang di lihat daripada mikroskop khas. Sumber air ini di ambil daripada laut, sungai, empangan, perigi dan sebagainya. Ada pelbagai bentuk, daripada rupa cantik bercahaya seolah-olah seperti berlian hinggalah ke 'hodoh dan mengerunkan' seperti rupa jin bertelinga besar, bertanduk dan sebagainya.

Suatu ketika apabila di tunjukkan "rupa air yang cantik bercahaya", molekulnya tersusun cantik, seperti berlian bersegi-segi, bersinar-sinar, berwarna-warni melebihi 12 warna, para hadirin telah di soal pakar air tentan asal usul sampel air itu. Salah seorang hadirin meneka, itu mungkin air zam-zam. Sememangnya telah disahkan benar oleh pakar air tersebut.

Kemudian beberapa hadirin di pilih untuk membuat kajian. Di atas pentas, mereka di kehendaki membacakan sesuatu ke atas air mineral masing-masing. Lalu salah seorang hadirin di kehendaki menunjukkan hasil kajiannya. Apabila di tunjukkan di skrin kelihatan molekul air itu membentuk seolah-olah seperti tokong cina (dengan janggut yang panjang dan perut buncit).

Apabila tiba giliran Ustaz Abdullah, air tersebut di bacakan surah Al-Fatihah, Selawat dan ayat Kursi, maka apabila dipaparkan di skrin kelihatan molekulnya seperti berlian yang berkilau-kilau, cantik bercahaya. Kemudiannya beliau di suruh membaca sebarang ayat atau kata-kata yang tidak elok, maka ternampaklah di skrin molekul air itu berubah menjadi seperti sel-sel barah.

Banyak hadis dan ayat-ayat Al-Quran yang menceritakan fenomena ini. Dengan keizinan Allah SWT, air mampu menyembuh dan memudaratkan seseorang, kerana dalam Islam ada kaedah-kaedah tertentu yang menggunakan air, untuk berikhtiar mengubati penyakit. Salah satu daripadanya menggunakan air penawar, atau dalam bahasa mudahnya air jampi. Seperti mana yang pernah di amalkan Rasulullah SAW dan diikuti oleh ulama-ulama Islam dan pengamal perubatan yang lain... . "

Sesiapa yang ingin mengetahui lebih lanjut dan melihat gambar-gambar molekul air tersebut bolehlah lawat laman-laman seperti dibawah ini:-

http://www.wellnessgoods.com/messages.asp

Kenapa anjing haram disentuh?

Anjing merupakan seekor haiwan yang haram bagi agama Islam yang kita anuti. Walau bagaimanapun, tidak ramai yang mengetahui atau untuk mengambil tahu kenapa anjing tidak boleh dipelihara dan disentuh seperti yang ternaktub di dalam hukum-hukum ibadat agama Islam.
Sabda Rasullah S.A.W yang bermaksud:, Apabila anjing meminum air atau (menjilat) pada bekas air kepunyaan salah seorang di antara kamu, maka hendaklah bekas air itu dibasuh sebanyak tujuh kali (menyamak) salah satunya dengan tanah. (Riwayat Muslim)
Maksud hadis di atas ialah jika seekor anjing menjilat bekas-bekas air kita, bekas-bekas air itu perlu dibasuh 7 kali dengan salah satunya dengan tanah. Memang kena samak. Air liur kepunyaan anjing mempunyai berbagai-bagai kuman yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada manusia. Sebab itu Allah SWT berfirman supaya semua tapak-tapak atau bekas-bekas yang terkena air liur anjing perlu dibasuh dan disamak.
Jika air liur anjing pun anda kena samak. Apatah lagi jika anda memegang atau menyentuh anjing? Anjing jika disentuh kulit dan bulunya ketika basah, dikuatiri kita akan dijangkiti penyakit sama seperti air liur anjing.
Penyakit apa yang dibawa oleh anjing? Penyakit yang paling terkenal dari bawaan anjing ialah penyakit anjing gila yang disebabkan oleh virus rabies yang boleh didapati melalui air liur anjing. Apabila anda menerima kesan gigitan anjing, virus yang masuk melalui air liur anjing tadi akan menyerap masuk menyerang sistem saraf badan kita. Dengan rosaknya sistem saraf, maka badan anda tidak akan berfungsi dengan sebaik-baiknya, terutama dari segi fungsi neuromotor.
Islam tidak mengada-ngadakan hukum kerana anjing sememangnya bahaya dari segi kesihatan. Sebab itu bila anjing disentuh dalam keadaan kulitnya basah, kita wajib membersihkan diri dengan 7 kali basuhan dengan salah satunya ialah menggunakan tanah (samak)
Apa yang mengecewakan, terdapat pandangan masyarakat melayu kelas atasan (tidak tahu sama ada tahu akan hukum atau tidak ) membela anjing dan suka-suka hati memegang anjing. Lagi teruk, membiarkan anak-anak mereka dijilat anjing kononnya untuk kemesraan sesama makhluk. Alahai…….

Mengapa Anjing Diharamkan?

Soalan oleh: MOHD EZMAN ZAMANI

Assalamualaikum...

Saya Mohd Ezman Bin Zamani dari Rawang, Selangor. Saya mempunyai satu kemusykilan tentang PENGHARAMAN ANJING. Sebelum saya memulakan bicara, saya ingin meminta maaf jika tersalah atau terkasar bahasa kerana saya hanyalah manusia biasa yang selalu melakukan kesilapan.

Sememangnya kita semua tahu daripada dulu bahawa terdapat dua haiwan yang diharamkan dalam agama Islam iaitu anjing dan babi. Saya telah membuat analisis dan kajian tentang sebab dan kenapa babi diharamkan. Jawapan-jawapan yang saya perolehi sangat memuaskan hati saya kerana ia menunjukkan keagungan Allah s.w.t dan keistimewaan Al-Quran. Segala analisis yang saya peroleh adalah berlandaskan 'Scientific Proven' dan Alhamdulillah kerana sememangnya babi diharamkan oleh Allah adalah disebabkan penjelasan yang amat saintifik. Saya megakuinya dan saya mengerti mengapa Allah menyatakannya dalam Al-Quran.

Tetapi..

Saya tidak menjumpai sebab mengapa anjing diharamkan. Tiada satu pun ayat di dalam Al-Quran yang mengatakan bahawa anjing itu haram dan pengharaman anjing diisyhtiharkan berlandas kepada hadis nabi yang bermaksud,

"Sucinya bekas salah seorang kamu apabila dijilat anjing hendaklah membasuhnya dengan tujuh kali air. Enam kali air mutlak dan satu kali air tanah". (Hadis riwayat Muslim dan Ahmad).

Berlandaskan kepada hadis tersebut, ulama-ulama telah bersepakat bahawa anjing adalah sama tarafnya seperti babi dan ianya haram bagi umat islam. Tetapi mengapa Allah tidak menyatakan dalam Al-Quran seperti tentang pengharaman babi? Adakan Allah terlupa untuk menyatakannya? Sesungguhnya Allah Maha Besar dan Bijaksana, mustahil bagi Allah untuk terlupa dan sesungguhnya setiap hukuman Allah mempunyai sebab yang sempurna. Ada orang memberitahu saya supaya tidak mempertikaikan hukum Allah dan saya bersumpah bahawa saya tidak pernah mempertikaikan sama sekali hukum Allah kerana dalam kes ini, Allah tidak berfirman bahawa anjing itu haram, maka saya tidak sama sekali mempertikaikan hukum Allah. Berbalik kepada hadis tersebut, saya sekali lagi telah membuat analisis tentang maksud hadis tersebut.

Saya telah membuat kajian tentang tanah dan mengapa kita diwajibkan mengguna air tanah. Berdasarkan kepada pembacaan (akhbar, journal,artikel,buku dan lain-lain) dan analisis, tanah merupakan agen pembersih terbaik untuk menyucikan SEGALA jenis kotoran dan kerana itulah kita diwajibkan untuk menggunakan air tanah untuk menyucikan najis mugholazzah. Seperti yang kita tahu bahawa air liur binatang mengandungi pelbagai bakteria yang berbahaya dan saya menyimpulkan bahawa hadis nabi tersebut adalah ditujukan kepada semua binatang dan bukan kepada anjing sahaja, Nabi Muhammad menyuruh kita menyucikan najis bekas yang telah dijilat anjing dengan 6 kali air mutlak dan satu kali air tanah kerana tanah adalah unsur terbaik untuk menyucikan segala kekotaran tidak kira sama ada anjing, babi, kucing dan haiwan lain. Mungkin pihak tuan akan berpendapat bahawa air liur anjing sangat berbahaya berbanding haiwan lain seperti kucing tetapi di Malaysia, terdapat kes di mana seorang suri rumah terpaksa di potong kakinya kerana telah di gigit oleh kucing peliharaannya akibat jangkitan bakteria yang terdapat dalam air liur kucing tersebut. Ini menunjukkan bahawa bukan hanya air liur anjing sahaja yang berbahaya tetapi kucing juga. Jadi, jika kedua-dua haiwan tersebut mengandungi bakteria yang berbahaya di dalam air liurnya, mengapa kucing atau haiwan lain tidak diharamkan seperti anjing?

Ada pendapat mengatakan bahawa anjing diharamkan kerana tabiat buruk anjing yang gemar menjulurkan lidahnya tetapi, saya ingin memberitahu pihak tuan bahawa kucing peliharaan saya juga menjelirkan lidahnya seperti anjing terutama apabila dalam keadaan panas. Jadi mengapa kucing atau binatang lain yang menjelirkan lidah tidak diharamkan seperti anjing? Penjeliran lidah oleh semua binatang adalah untuk menstabilkan haba yang terkandung di dalam badan dan ia untuk mengelakkan pengumpulan haba di dalam badan kerana haiwan tidak mempunyai liang peluh.

Ada pendapat mengatakan bahawa anjing itu kotor dan menjijikkan, kerana itulah ia diharamkan tetapi saya ingin bertanya, apakah takrifan sebenar terhadap maksud KOTOR DAN JIJIK itu? Haiwan tidak mempunyai akal fikiran untuk membezakan kotor dan jijik termasuklah kucing kerana kucing juga sama seperti anjing, mereka adalah haiwan dan akan menjadi jijik dan kotor apabila tidak dijaga dengan sempurna.

Saya harap pihak tuan dapat memberikan penjelasan saintifik tentang mengapa anjing diharamkan seperti penjelasan saintifik yang telah saya peroleh tentang pengharaman babi. Setiap hukum memerlukan penjelasan dan saya amat memerlukan penjelasan tersebut. Allah tidak akan meletakkan hukum dengan sia-sia. Diharap pihak tuan dapat membalas e mail dengan segera berserta penjelasan yang sempurna. Saya hanya manusia yang sentiasa melakukan kesilapan.

Ramai rakan saya yang bukan beragama islam bertanya tentang perkara ini dan saya tidak mampu menjelaskan kepada mereka dengan sempurna seperti bagaimana saya menjelaskan tentang babi. Wassalam...


Dijawab oleh: USTAZ SYAHRIL FAZLI BIN MAT HUSSAIN

Hukum yang berkait dengan najis anjing bukan disandarkan pada ayat Al-Quran tetapi disandarkan kepada sunnah Nabawiyah. Kalau anda cari di dalam Al-Quran, tidak akan jumpa dalilnya. Bagi orang Islam sumber syariah selain daripada al-Quran iaitulah Sunnah Nabawiyah, Qias dan Ijma Ulama', Ulama'. Sunnah Nabawiyah adalah semua perbuatan, perkataan dan hal yang didiamkan oleh Rasulullah SAW. Kedudukan sunnah Nabawiyah adalah sama dengan Al-Quran kerana pada hakikatnya adalah wahyu dari Allah swt juga, Hukum yang ditetapkan oleh al-Quran, hadis, Qias dan Ijma Ulama' adalah hukum yang sah dan wajib diterima pakai di sisi syariat Islam.

Begitulah juga di dalam Al-Quran tidak pernah menyebut kewajipan solat sehari semalam sebanyak lima kali dan 17 rakaat. Al-quran juga tidak menyebut berkaitan dengan najis yang dimaafkan, kotoran manusia dan air kencing. Walaupun al-Quran tidak menyebutnya, tetap kita mengatakan ianya bernajis dan tidak boleh dimakan atau minum. Begitulah juga apabila seseorang selesai membuang air kecil atau besar tidak terus menunaikan solat walaupun al-Quran tidak menyebut kenajisannya. Hal ini kerana najis demikian disebut dalam sunnah Nabawiyah.

Dalam memahami syariah Islam, kita diharamkan hanya berdalil pada Al-Quran sahaja tanpa melihat kepada sunnah Nabawiyah. Kufur kepada sunnah Nabawiyah sama seperti kufur kepada Al-Quran. Karena sunnah Nabawiyah itu bersumber dari wahyu Allah SWT juga. Adapun dalil dari sunnah Nabawiyah yang telah diterima semua ulama tentang najisnya air liur anjing adalah sebagai berikut:

Dari Abi Hurairah ra bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Bila seekor anjing minum dari bekas milik kalian, maka cucilah 7 kali."

Dari Abi Hurairah ra bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Sucinya bekas kalian yang dimasuki mulut anjing adalah dengan mencucinya 7 kali."

Menurut riwayat Ahmad dan Muslim disebutkan salahsatunya dengan tanah.

Maka seluruh ulama sepakat bahawa air liur anjing itu najis, bahkan kedudukan najisnya adalah najis yang berat (mughallazhah), kerana untuk mensucikannya dengan menggunakan tujuh kali air dan salah satunya dengan menggunakan air tanah, sama seperti najis babi.

Bagi Mazhab As-Syafiiey‚ Makkiiyyah dan Al-Hanabilah sepakat mengatakan bahawa bukan hanya air liurnya sahaja yang bernajis, tetapi seluruh tubuh anjing itu hukumnya najis berat, termasuk air peluhnya. Bahkan haiwan lain yang kahwin dengan anjing, akan ikut hukum yang sama juga (iaitu najis yang berat). Pada pandangan Syafiieyy‚ Makkiiyyah badan air liur dan mulut anjing adalah najis kerana sumber air liur itu datangnya dari badan. Maka badannya itu juga merupakan sumber kepada najis. Termasuklah air yang keluar dari tubuh badan anjing itu sendiri seperti air kecil, air besar dan peluhnya.

Pendapat tentang najisnya seluruh tubuh anjing ini juga dikuatkan dengan hadis lain seperti: Bahwa Rasululah SAW diundang masuk ke rumah salah seorang kaum dan beliau mendatangi undangan itu. Di waktu lainya, kaum yang lain mengundangnya dan beliau tidak mendatanginya. Ketika ditanyakan kepada beliau apa sebabnya beliau tidak mendatangi undangan yang kedua, beliau bersabda:

"Di rumah yang kedua ada anjing sedangkan di rumah yang pertama hanya ada kucing. Dan kucing itu tidaklah najis." (HR Al-Hakim dan Ad-Daruquthuny).

Jelas kepada kita hadis ini menunjukkan bahawa kucing itu tidak najis, sedangkan anjing itu adalah najis. Wallahua'lam.



Mengenai perkara anjing ini :

Antara penyakit yang merbahaya ialah penyakit yang berasal dari telur benih sejenis cacing yang banyak didapati di dalam usus anjing, cacing disemai di setiap pelusuk melalui najisnya di rumah-rumah dan pada setiap tempat ia berulang-alik kepadanya (Kamus Perubatan oleh Laros Medical).

Penyakit tersebut boleh berpindah kepada manusia melalui sentuhan anjing kepada bekas makanan atau bekas air yang diminumnya, kerana hidung, mulut dan sekitarnya sebagai tempat membawa penyakit.

Jangkitan daripada anjing berlaku sewaktu sedang bermain-main dengannya tanpa berhati-hati untuk menjaga kulit dari air liurnya. Di India terdapat orang-orang yang mati disebabkan penyakit anjing dianggarkan lebih daripada 15 ribu orang setahun. Di Sri lanka 30 orang dari setiap juta orang dari jumlah penduduk. Di Filipina 12 dari setiap juta penduduk. (Dr al Saiyid Salman a Saqa dalam tulisannya “Air Liur Yang Membunuh” dalam majalah Manar al Islam Mac 1986).

Antara penyakit yang dibawa oleh anjing kepada manusia ialah penyakit kulit disebabkan kuman-kuman tersebut meresap ke kulir, ia menjadi kudis dan calar-calar di kulit. – Menurut Dr Hisyam Ibrahim al Khatib dalam bukunya “Kemudaratan Kesihatan Akibat Pemeliharaan Anjing”.

Sumber : Mukjizat Ilmiah Dalam Islam (Sunnah Nabawiah) – Muhammad Kamel Abd Samad

*BERITA HARIAN

Tuesday, 11 October 2011

Kejadian Manusia

BETAPA PAYAHNYA MALAIKAT-MALAIKAT MEMINTA TANAH DARI BUMI UNTUK NABI ADAM AS (ABUL BASYAR / Bapa segala manusia)

Pada suatu ketika, Allah SWT menitahkan kepada malaikat Jibril supaya turun ke bumi untuk mengambil sebahagian tanahnya untuk mencipta Adam. Akan tetapi
apabila beliau sampai ke bumi, bumi enggan membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam kerana bumi kuathir Adam akan menjadi maksiat kepada Allah. Lalu Jibril kembali ke hadrat Allah memberitahu bahawa ia tidak dapat berbuat apa-apa apabila mendengar mendengar sumpah bumi.

Setelah itu, Allah memerintah malaikat Mikail. Jawapan bumi masih sama lalu Allah memerintahkan malaikat Israfil dan jawapan bumi masih tidak berganjak.

Masing-masing kembali dengan jawapan yang hampa.Akhirnya, Allah menyuruh
malaikat Izrail turun ke bumi.Kata Allah:
” Hai Izrail! Engkaulah kini yang aku tugaskan mengambil tanah. Meskipun bumi bersumpah-sumpah dengan ucapan, jangan engkau mundur. Katakan bahawa
kerjamu atas perintah dan atas namaKu.”

Apabila Izrail turun ke bumi dan menyampaikan perintah Allah kepada bumi, maka akhirnya bumi mengizinkan tanahnya diambil. Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah,kembalilah ia ke hadrat Allah.

Lalu Allah berfirman: “Ya Izrail, pertama engkau yang Ku tugaskan mengambil
tanah, dan kemudian di belakang hari kelak akan kutugaskan engkau mencabut
roh manusia.”

Maka kuathirlah Izrail kerana bimbang akan dibenci oleh umat manusia.Lalu Allah berfirman lagi: “Tidak, mereka tidak akan memusuhi kamu. Aku yang mengaturnya, dan aku jadikan kematian mereka itu bersebab antaranya terbunuh, terbakar, sakit dan sebagainya.

JENIS TANAH YANG DIGUNAKAN:

1. Tanah tempat bakal berdirinya Baitul Mugaddis
2. Tanah Bukit Tursina
3. Tanah Iraq
4. Tanah Aden
5. Tanah Al-Kautsar
6. Tanah tempat bakal berdiringa Baitullah
7. Tanah Paris
8. Tanah Khurasan
9. Tanah(Babylon)
10. Tanah India
11. Tanah syurga
12. Tanah Tha’if

Menurut Ibnu Abbas:

1. Kepala Adam dari tanah Baitul-Muqaddis kerana disitulah berada otak manusia,dan disitulah tempatnya akal.

2. Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat.

3. Dahinya dari tanah Iraq,kerana disitu tempat sujud kepada Allah.

4. Mukanya dari tanah Aden, kerana disitu tempat berhias dan tempat kecantikan.

5. Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat menarik perhatian.

6. Giginya dari tanah Al-Kautsar, tempat memanis-manis.

7. Tangan kanannya dari tanah Kaabah,untuk mencari nafkah dan kerjasama,sesama manusia.

8. Tangan kirinya dari tanah Paris,tempat beristinjak.

9. Perutnya dari tanah Babylon. Disitulah tempat seks(berahi) dan tipudaya syaitan untuk menjerumuskan manusia ke lembah dosa.

10.Tulangnya dari tanah Bukit Thursina,alat peneguh tubuh manusia.

11.Dua kakinya dari tanah India, tempat berdiri dan jalan.

12.Hatinya dari tanah syurga Firdaus,kerana disitulah iman, keyakinan,ilmu, kemahuan dan sebagainya.

13.Lidahnya dari tanah Tha’if, tempat mengucap Syahadat, bersyukur dan berdoakan kepada Tuhan.

PROSESNYA KEJADIANNYA:

1. Ketika Allah jadikan Adam, tanah itu dicampur dengan air tawar, air masin, air hanyir, angin dan api. Kemudian Allah resapkan Nur kebenaran dalam diri Adam dengan berbagai macam “sifat”.

2. Lalu tubuh Adam itu digenggam dengan genggaman “Jabarut” kemudian diletakkan didalam “Alam Malakut”.

3. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan “tubuh Adam” adalah tanah pilihan Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah dan wangi-wangian dari sifat Nur sifat Allah, dan dirasmikan dengan air hujan “Barul Uluhiyah”.

4.Kemudian tubuh itu dibenamkan didalam air “Kudral-Izzah- Nya” iaitu sifat “Jalan dan Jammal”.Lalu terciptalah tubuh Adam yang sempurna.

5.Demikian pula roh, ketika itu diperintah masuk kedalam tubuh Adam, ia merasa malas dan enggan, lalu ia berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar. Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk memaksa roh itu masuk.Akhirnya mahu tidak mahu roh itupun masuk dan menyerah kepada Izrail.

Menurut riwayat ketika Adam masih berada di syurga, sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit manusia. Kerana Adam telah diturunkan ke dunia, terjadilah perubahan pada warna kulitnya. Sebagai peringatan, yang masih tertinggal warnanya
hanyalah pada kuku manusia. Oleh itu, meskipun orang kulitnya hitam,tetapi warna
kukunya adalah sama, ialah putih kemerah-merahan.

Dijadikan pada tubuh Adam ada sembilan rongga atau liang. Tujuh buah liang dikepala,dan dua buah liang di bawah badan letaknya.

Tujuh buah letaknya adalah di:

1. Kepala : dua.liang mata, Dua liang telinga, Dua liang hidung dan sebuah liang mulut.
2. Dibawah: Sebuah liang kemaluan dan liang dubur.

Dijadikan pula lima buah pancaindera:

1. Mata alat penglihatan
2. Hidung alat penciuman
3. Telinga alat pendengaran
4. Mulut alat merasa manis, masin dan sebagainya.
5. Anggota tubuh lainya seperti kulit, telapak tangan, untuk merasa halus, kasar dan
sebagainya.

Setelah Roh masuk kedalam tubuh Adam :
Lalu roh itu masuk perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun. Demikianlah Allah memberi kekuatan pada Izrail untuk memasukkan roh ke dalam tubuh Adam.

Setelah roh meresap ke kepala Adam, maka terjadilah otak dan tersusunlah urat-urat sarafnya dengan sempurna. Kemudian terjadilah matanya dan seketika itu matanya terus terbuka melihat dan melirik kekiri, ke kanan dan kebawah dimana pada masa itu
bahagian badannya masih merupakan tanah keras.

Dilihatnya kiri dan kanan para malaikat yang sedang menyaksikan kejadian dia. Ketika itu dia telah dapat mendengar para malaikat mengucapkan tasbih dengan suara yang merdu dan mengasyikkan.

Kemudian ketika roh sampai kehidungnya lalu ia bersin, serta mulutnya terbuka.

Ketika itulah Allah ajarkan padanya ucapan Alhamdulillah. Itulah ucapan

Adam pertama kalinya kehadrat Allah. Lalu Allah berkata :”Yarhamukallah”
yang membawa erti: “Semoga engkau diberi rahmat Allah”. Oleh kerana itu jika
orang bersin, menjadi sunat mengucap “Alhamdulillah” dan orang yang mendengarnya sunat pula mengucapkan “Yarhamukallah” .

Kemudian ketika roh sampai pada dadanya, tiba-tiba saja ia mahu bangun. Padahal sebahagian bawah badannya masih tanah dan keras. Disini menunjukkan sifat manusia yang suka tergesa-gesa (tidak sabar). Sebagaimana firman Allah SWT bermaksud:
“Dan adalah manusia itu, suka tergesa-gesa” .(Al-Israk: II)

Maka ketika roh itu sampai dibahagian perutnya, maka terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Maka seketika itu terasalah lapar. Kemudian terus roh itu meresap
sampai ke seluruh tubuh, tangan, kaki lalu terjadi darah daging dan tulang. Urat-urat berkulit dengan sempurna, yang mana kulit itu kian lama kian cantik dan halus.

Begitulah proses kejadian-kejadian tubuh Adam. Setelah kejadian Adam sempurna sebagai manusia, maka dialah merupakan makhluk manusia yang pertama. Wajahnya cukup cantik, semua malaikat berasa kagum melihat Adam yang begitu menawan. Kemudian Adam diarak oleh malaikat-malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni dari langit pertama hinggalah kelangit tujuh sebelum dibawa ke syurga tempat mula-mula Adam dijadikan.

(Dipetik dari buku HIMPUNAN KISAH-KISAH MALAIKAT disusun oleh Muhammad Isa Selamat)

KISAH SEEKOR ULAT DENGAN NABI DAUD A.S

Dalam sebuah kitab Imam Al-Ghazali menceritakan pada suatu ketika tatkala Nabi Daud A.S sedang duduk dalam suraunya sambil membaca kitab az-Zabur, dengan tiba-tiba dia terpandang seekor ulat merah pada debu.

Lalu Nabi Daud A.S. berkata pada dirinya, "Apa yang dikehendaki Allah dengan ulat ini?"

Sebaik sahaja Nabi Daud selesai berkata begitu, maka Allah pun mengizinkan ulat merah itu berkata-kata. Lalu ulat merah itu pun mula berkata-kata kepada Nabi Daud A.S. "Wahai Nabi Allah! Allah S.W.T telah mengilhamkan kepadaku untuk membaca

'Subhanallahu walhamdulillahi wala ilaha illallahu wallahu akbar' setiap hari sebanyak 1000 kali dan pada malamnya Allah mengilhamkan kepadaku supaya membaca 'Allahumma solli ala Muhammadin annabiyyil ummiyyi wa ala alihi wa sohbihi wa sallim' setiap malam sebanyak 1000 kali.

Setelah ulat merah itu berkata demikian, maka dia pun bertanya kepada Nabi Daud A.S. "Apakah yang dapat kamu katakan kepadaku agar aku dapat faedah darimu?"

Akhirnya Nabi Daud menyedari akan kesilapannya kerana memandang remeh akan ulat tersebut, dan dia sangat takut kepada Allah S.W.T. maka Nabi Daud A.S. pun bertaubat dan menyerah diri kepada Allah S.W.T.

Begitulah sikap para Nabi A.S. apabila mereka menyedari kesilapan yang telah dilakukan maka dengan segera mereka akan bertaubat dan menyerah diri kepada Allah S.W.T. Kisah-kisah yang berlaku pada zaman para nabi bukanlah untuk kita ingat sebagai bahan sejarah, tetapi hendaklah kita jadikan sebagai teladan supaya kita tidak memandang rendah kepada apa sahaja makhluk Allah yang berada di bumi yang sama-sama kita tumpangi ini.

SEPOTONG ROTI PENEBUS DOSA

Abu Burdah bin Musa Al-Asy’ari meriwayatkan, bahwa ketika menjelang wafatnya Abu Musa pernah berkata kepada puteranya: “Wahai anakku, ingatlah kamu akan cerita tentang seseorang yang mempunyai sepotong roti.”

Dahulu kala di sebuah tempat ibadah ada seorang lelaki yang sangat tekun beribadah kepada Allah. Ibadah yang dilakukannya itu selama lebih kurang tujuh puluh tahun. Tempat ibadahnya tidak pernah ditinggalkannya, kecuali pada hari-hari yang telah dia tentukan. Akan tetapi pada suatu hari, dia digoda oleh seorang wanita sehingga diapun tergoda dalam bujuk rayunya dan bergelimang di dalam dosa selama tujuh hari sebagaimana perkara yang dilakukan oleh pasangan suami-isteri. Setelah ia sadar, maka ia lalu bertaubat, sedangkan tempat ibadahnya itu ditinggalkannya, kemudian ia melangkahkan kakinya pergi mengembara sambil disertai dengan mengerjakan solat dan bersujud.

Akhirnya dalam pengembaraannya itu ia sampai ke sebuah pondok yang di dalamnya sudah terdapat dua belas orang fakir miskin, sedangkan lelaki itu juga bermaksud untuk menumpang bermalam di sana, karena sudah sangat letih dari sebuah perjalanan yang sangat jauh, sehingga akhirnya dia tertidur bersama dengan lelaki fakir miskin dalam pondok itu. Rupanya di samping kedai tersebut hidup seorang pendita yang ada setiap malamnya selalu mengirimkan beberapa buku roti kepada fakir miskin yang menginap di pondok itu dengan masing-masingnya mendapat sebuku roti.

Pada waktu yang lain, datang pula orang lain yang membagi-bagikan roti kepada setiap fakir miskin yang berada di pondok tersebut, begitu juga dengan lelaki yang sedang bertaubat kepada Allah itu juga mendapat bahagian, karena disangka sebagai orang miskin. Rupanya salah seorang di antara orang miskin itu ada yang tidak mendapat bahagian dari orang yang membahagikan roti tersebut, sehingga kepada orang yang membahagikan roti itu ia berkata: “Mengapa kamu tidak memberikan roti itu kepadaku.” Orang yang membagikan roti itu menjawab: “Kamu dapat melihat sendiri, roti yang aku bagikan semuanya telah habis, dan aku tidak membagikan kepada mereka lebih dari satu buku roti.” Mendengar ungkapan dari orang yang membagikan roti tersebut, maka lelaki yang sedang bertaubat itu lalu mengambil roti yang telah diberikan kepadanya dan memberikannya kepada orang yang tidak mendapat bahagian tadi. Sedangkan keesokan harinya, orang yang bertaubat itu meninggal dunia.

Di hadapan Allah, maka ditimbanglah amal ibadah yang pernah dilakukan oleh orang yang bertaubat itu selama lebih kurang tujuh puluh tahun dengan dosa yang dilakukannya selama tujuh malam. Ternyata hasil dari timbangan tersebut, amal ibadat yang dilakukan selama tujuh puluh tahun itu dikalahkan oleh kemaksiatan yang dilakukannya selama tujuh malam. Akan tetapi ketika dosa yang dilakukannya selama tujuh malam itu ditimbang dengan sebuku roti yang pernah diberikannya kepada fakir miskin yang sangat memerlukannya, ternyata amal sebuku roti tersebut dapat mengalahkan perbuatan dosanya selama tujuh malam itu. Kepada anaknya Abu Musa berkata: “Wahai anakku, ingatlah olehmu akan orang yang memiliki sebuku roti itu!”

Khutbah Terakhir Nabi Muhammad S.A.W

Disampaikan Di Lembah Gunung Uranah, Gunung Arafah
Pada Tanggal 9HB Zulhijjah 10 Hijrah

Wahai manusia ,
Dengar baik baik apa yang ingin ku katakan. Aku tidak tahu adakah aku dapat bertemu dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah teliti kata kataku ini dan sampaikanlah kepada orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini…

Wahai manusia,
Sebagaimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemilik yang berhak. Jangan kamu sakiti sesiapa pun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingat bahawa sesungguhnya kamu akan menemui tuhan kamu dan Dia akan pasti akan membuat perhitungan diatas segala amalan kamu.

Wahai manusia,
Allah telah mengharam riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan Riba dibatalkan mulai sekarang. Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesat kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara perkara kecil.

Wahai manusia,
Sebagaimana kamu mempunyai hak ke atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik, berlemah lembut terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah sama sekali tidak boleh membenarkan orang yang sukai ke dalam kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia,
Dengarlah bersungguh-sunguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikan sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan ramadhan, tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjalah ibadat haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu juga adalah sama, tiada seorang pun yang lebih mulia dari yang lain kecuali dengan taqwa dan beramal soleh. Ingatlah bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawab di atas segala apa yang kamu kerja kan. Oleh itu awaslah agar jangan sesekali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia,
Tiada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dangan betul dan fahamilah kata kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku. Hendaklah orang orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah YA ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalah Mu kepada hamba-hamba Mu….

AKIDAH

1. MAKSUD IMAN

- DARI SEGI BAHASA :

§ percaya

- DARI SEGI ISTILAH :

§ Membenarkan di hati, mengakui dengan lidah dan beramal dengan anggota



2. KEPENTINGAN IMAN DALAM KEHIDUPAN SEORANG MUSLIM

- membentuk insan muslim sejati

- supaya istiqamah dalam ibadat

- melahirkan generasi berakhlak mulia



3. PERKARA-PERKARA YANG BOLEH MEMBATALKAN IMAN

· SYIRIK

· MAKSUD : menyekutukan Allah dengan sesuatu pada zat, sifat dan af'alnya

· JENIS-JENIS SYIRIK :


1. Syirik Jali
- Maksud :

§ perlakuan syirik secara terang-terangan

- Contoh :

§ menyembah patung dan berhala

§ menyembah bulan atau matahari

§ mengaku nabi Isa sebagai anak tuhan

- Akibat :

§ rosak akidah, berdosa besar, mendapat azab di akhirat


2. Syirik Khafi

- Maksud :

§ tidak meletakkan Allah sebagai yang mutlak dalam niat terutama dalam ibadat

- Contoh :

§ riak (menunjuk-nunjuk kehebatan diri),

§ ujub (mengagumi diri sendiri),

§ takbur (membangga diri)

- Akibat :

§ dibenci masyarakat, hilang kawan dan sahabat

§ sukar menerima pandangan orang lain



3. Perbuatan mensyirikkan Allah haram kerana :

· Ia membatalkan iman seseorang

· Orang yang mengamalkan perbuatan itu dengan sendirinya menafikan kekuasaan Allah

· Masyarakat menjadi bimbang dan seterusnya terikut-ikut terhadap pantang larang kesan dari kepercayaan syirik

· Mencemarkan kesucian agama Islam



4. Cara mengelak perbuatan syirik

· Masyarakat Islam hendaklah didedahkan dengan ajaran Islam secara meluas

· Tanamkan keyakinan yang teguh terhadap kekuasaan Allah bermula dari kanak-kanak lagi

· Masyarakat Islam hendaklah didedahkan dengan pengetahuan bahaya syirik



5. Kesan syirik

· Membatalkan iman

· Hilang keyakinan terhadap kekuasaan Allah

· Dimurkai Allah



· KUFUR

· MAKSUD :

- tidak percaya kepada Allah serta mengingkari ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W



· JENIS-JENIS KUFUR :

1. Kufur Hakikat :

- Maksud :

§ ingkar atau menafikan rukun iman dan menolak syariat yang dibawa oleh Rasulullah

- Contoh :

§ tidak mengakui balasan diakhirat

§ menolak hukum yang terdapat dalam al-quran

§ menyatakan solat fardhu merugikan masa

§ menyatakan berpuasa ramadhan melemahkan ekonomi


2. Kufur Nikmat :

- Maksud :

§ mengingkari Allah sebagai pemberi nikmat kepada manusia dan makhluk ciptaan

- Contoh :

§ menggunakan nikmat kejalan maksiat

§ enggan mengeluarkan zakat / sedekah

§ boros membelanjakan harta



· FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN SESORANG ITU BOLEH MENJADI KUFUR :

§ pegangan agama yang lemah menyebabkan seseorang tidak dapat membezakan antara perbuatan yang membawa dosa atau pahala

§ terpengaruh dengan hawa nafsu yang inginkan keseronokan dan kebebasan

§ kesempitan hidup menyebabkan seseorang sanggup melakukan kufur untuk memenuhi keperluan hidup



· KESAN PERBUATAN KUFUR ….

· RIDDAH

· MAKSUD :

- berpaling atau keluar daripada agama islam



· SESORANG ITU BOLEH DIANGGAP MURTAD MELALUI 3 CARA

- Iktikad, apabila berniat hendak meninggalkan agama islam

- Perkataan, apabila mengisytiharkan dirinya keluar daripada agama islam

- Perbuatan, menganut agama selain daripada agama islam



· SEBAB / FAKTOR YANG MENYEBABKAN RIDDAH

- lemah pegangan agama

- jahil tentang akidah dan hukum-hukum islam

- terpengaruh dengan tawaran kebendaan



· AKIBAT BURUK SETELAH MURTAD

- hubungan suami isteri terfasakh

- haram menerima harta pusaka daripada waris beragama islam

- haram dikebumikan diperkuburan Islam

- menjadi penghuni neraka selama-selamanya



· CARA BERHADAPAN DENGAN ORANG MURTAD

- memberi nasihat supaya dia bertaubat dan kembali kepada agama Islam

- memberi perlindungan atau bantuan sekiranya dia golongan muallaf

- pemerintah hendaklah menguatkuasakan hukum



· TINDAKAN YANG PERLU DILAKSANAKAN KEPADA ORANG MURTAD

- menasihati dan memintanya bertaubat ( sebanyak 3 kali ) supaya kembali kepada Islam

- sekiranya masih berdegil, ia wajib dibunuh



· HIKMAH ISLAM MENGANJURKAN HUKUMAN BUNUH TERHADAP ORANG MURTAD

- memberi amaran bahawa agama islam tidak boleh dipermain-mainkan

- mengelakkan perbuatan riddah yang mencemar kesucian agama islam

- menghindarkan masyarakat islam daripada berpecah belah dan huru-hara



· LANGKAH MENGELAKKAN DIRI DARIPADA MURTAD

- berpegang teguh dengan ajaran islam

- menghindari daripada sebarang perbuatan, fahaman dan percakapan yang boleh membawa kepada riddah

- mendalami ilmu-ilmu agama



· LANGKAH UNTUK MENGATASI MASALAH MURTAD

- memberi pendidikan agama dengan sebaiknya kepada setiap orang Islam

- memberi kefahaman kepada orang Islam tentang akibat buruk perbuatan murtad

- mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang murtad



· KESAN PERBUATAN MURTAD …


· KHURAFAT

· MAKSUD

- Kepercayaan dan perbuatan karut yang dianggap mempunyai hubungan dengan agama islam sedangkan pada hakikatnya bertentangan dengan konsep tauhid dan syariat



· CONTOH-CONTOH PERBUATAN KHURAFAT YANG MASIH DIAMALKAN

- mempercayai azimat yang boleh menahan sesuatu bahaya kepada seseorang

- mempercayai binatang seperti burung boleh membawa tuah atau sial

- membuang ancak bagi menghalau hantu

- mengunjungi kubur yang dianggap keramat



· FAKTOR PERBUATAN KHURAFAT MASIH LAGI WUJUD DIKALANGAN UMAT ISLAM
- iman yang kurang mantap kepada Allah menyebabkan sukar membezakan amalan benar dan khurafat

- terpengaruh dengan masyarakat yang bebas mengamalkan perkara khurafat

- ingin mencari jalan mudah untuk menjadi kaya dan terkenal



· CARA MENANGANI & MEMBENTERAS PERBUATAN / AKTIVITI KHURAFAT DIKALANGAN MASYARAKAT ISLAM

- menggiatkan usaha-usaha dakwah dan majlis-majlis ilmu di semua lapisan masyarakat

- mengenakan hukuman berat kepada mereka yang terlibat mempengaruhi orang ramai dengan perkara khurafat

- mengawasi tempat-tempat yang dianggap keramat oleh masyarakat



· AKIBAT BURUK JIKA MEMPERCAYAI / MENGAMALKAN PERBUATAN KHURAFAT

- menyebabkan syirik dan batal iman

- membazir masa, tenaga dan harta dengan perkara sia-sia

- menyekat akal berfikir secara logik dan sistematik



· SIHIR

· MAKSUD
- ilmu yang berkaitan perbuatan secara halus melalui pertolongan makhluk ghaib, iaitu dengan bantuan syaitan atau jin bertujuan memudharatkan atau mengelirukan manusia


· CONTOH

- menggunakan jin atau syaitan melalui santau / guna-guna

- mengamalkan perubatan dengan mendekatkan diri kepada jin disertai dengan penyembelihan haiwan

- pertunjukan silap mata yang menggunakan kuasa makhluk-makhluk halus



· PUNCA BERLAKUNYA PERBUATAN SIHIR

- perasaan dendam seseorang terhadap orang lain

- iri hati dengan kelebihan atau kedudukan seseorang

- ada perasaan benci terhadap seseorang



· CARA MENANGANI PERBUATAN SIHIR

- mengambil tindakan tegas terhadap orang yang melakukan perbuatan sihir

- menerapkan ajaran islam secara menyeluruh dan mendalam kepada masyarakat

- tidak memberi sokongan atau kerjasama dengan orang yang melakukan perbuatan tersebut



· AKIBAT BURUK JIKA MENGAMALKAN SIHIR
- merosakkan akidah dan membatalkan iman

- memecah-belahkan masyarakat dan menimbulkan fitnah

- hilang pergantungan kepada Allah kerana mendapat bantuan syaitan



· HIKMAH ISLAM MENGHARAMKAN SIHIR

- supaya akidah seseorang tetap terpelihara

- supaya orang Islam dapat hidup dlam keadaan yang aman dan sejahtera

- supaya persengketaan dan permusuhan dapat terhindar



· CARA MENGELAKKAN DIRI DARIPADA TERKENA SIHIR

- membaca ayat-ayat kursi setiap kali selesai solat

- membaca surah al-Ikhlas dan sebagainya

- banyak berlindung dengan kalimah-kalimah Allah



· NIFAK

· MAKSUD

- Berpura-pura melahirkan keimanan sedangkan hati tetap kufur kepada Allah



· CIRI-CIRI ORANG MUNAFIK

- berdusta apabila bercakap

- khianat apabila diberi amanah

- bersikap melampaui batas apabila bertengkar

- selalu mungkir janji



· CARA MENGELAKKAN DIRI DARI MEMILIKI SIFAT MUNAFIK

- meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah

- bercakap benar apabila berbicara

- bersifat jujur dan amanah

- menunaikan janji



· AKIBAT BURUK JIKA MENGAMALKAN SIKAP NIFAK

- menghilangkan sikap percaya-mempercayai

- melemahkan perpaduan masyarakat

- menghancurkan kekuatan umat islam



4. CARA MENGELAKKAN TERBATALNYA IMAN

· Berpegang teguh pada ajaran Allah

· Mematuhi segala suruhan dan meninggalkan segala larangan Allah

· Menghindarkan semua perbuatan yang boleh membatalkan keinanan kepada Allah



5. KESAN BURUK SEKIRANYA IMAN TERBATAL

· Segala amal ibadat tidak diterima oleh Allah

· Amal kebaikan yang dilakukan sia-sia dan tidak mendapat apa-apa ganjaran daripada Allah

· Dilaknat dan dibenci oleh Allah

· Terputus hidayat dan rahmat daripada Allah



6. PERBANDINGAN IMAN ORANG FASIK, MUNAFIK DAN IMAN YANG SEMPURNA

ORANG FASIK


· Tidak beriman sepenuhnya kepada Allah

· Masih melakukan perbuatan yang dilarang Allah


ORANG MUNAFIK


· Keimanan mereka berpura-pura sahaja

· Menunjukkan diri mereka beriman kepada Allah, tetapi hakikatnya mereka adalah musuh Allah


ORANG YANG SEMPURNA IMAN


· Terus sujud dan memuji Allah jika dibacakan ayat-yat Allah

· Sentiasa berdoa kepada Allah dengan penuh harapan

· Sentiasa membelanjakan harta pada jalan kebaikan

Pokok Gharqad / Boxthorn (Pokok Yahudi)

TOLONG AMBIL PERHATIAN SEMUA UMATISLAM!! Hanya menyampaikan..... kalau sapa 2 yang nampak pokok Gharqad adaditanam di Malaysia nie....harap2 dapt panggil majlis suroh tebang ok....
 









 
 
 
 
 
Nama lain Africanboxthorn. Hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim: "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi(di sebuah tempat)..."

Di masjid tempat aku bersolat terawih di sini, ada istimewanya kerana selepas salam kedua ada sedikit tazkirah sebelum disambung rakaat yang seterusnya. tazkirah ini taklama, cuma dalam 5-6minit sahaja, tetapi cukup memberikan pengajaran dan ilmu. malam ni, ustaz tersebut membaca sebuah hadith seperti di bawah.
 
 


hadith sahih riwayat Al-Bukharidan Muslim:
"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-
 
 
orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi disebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad',


kerana ia adalah pokok Yahudi". dengan masa yang agak singkat, beliau menceritakan akan gementarnya puak2 yahudi tentang kebenaran hadith ini, maka dengan rancaknya mereka sekian lama mencari tapak untuk menanam pokok-pokok gharqad ini, dan kini telah ditanam secara meluas di tanah palestin. betapa gilanya orang yahudi ini, yang menentang orang islam, tetapi dalam masa yang sama mempercayai kesahihan hadith ini. entah kenapa, hati aku teramat tertarik dengan hadith ini.

selepas solat terawih, aku masuk ke dunia cyber ini, mencari maklumat mengenai perkara berkaitan dengan hadith? tersebut. banyak artikel yang? terdapat dalam internet yang aku jumpa mengenai pokok gharqad ini, ianya juga dikenali dengan nama boxthorn. dalam banyak2 halaman internet yang paling menarik perhatian aku ialah halaman kerajaan yahudi ini sendiri di israel .

halaman ini ialah JewishNational Fund.( <
http://www.jnf.org/> ) dari maklumat yang ada di halamanitu, yahudi ini ada satu dana kebangsaan yahudi yang khas untuk penanaman pokok!!!bayangkan, satu dana kebangsaan khas untuk tujuan tersebut disamping TUJUAN UTAMAnya adalah mencari tanah untuk puak2 yahudi ini tinggal.

ini juga menyatakan mereka telah berjaya menanam sebanyak 220 juta pokok dan projek2 lain. wallahualam la pokok apa yg ditanam sebanyak 220 juta itu. tetapi jika benar, pokok gharqab ini yang ditanam mereka, maka sahlah yahudi ini sememangnya mengakui kebenaran Islam tetap tetap menentang Islam."


.

Sunday, 9 October 2011

Istighfar

"Manakala kita berdosa, Allah murka kepada kita. Dan kalau kita membawadosa-dosa kita yang di luar sembahyang ke dalam sembahyang, bermakna kitamenyembah Allah dalam keadaan Dia sedang murka kepada kita.Adalah lebih patut kita beristighfar dan meminta ampun kerana kitasangat-sangat tidak berakhlak, tidak beradab dan tidak bersopan di hadapanTuhan semasa di dalam sembahyang."Istighfar bererti meminta maaf, meminta ampun dan bertaubat kepada Allah.Di sini ingin diceritakan tentang dua istighfar.Istighfar pertama:Istighfar yang pertama ialah sebelum solat atau sebelum sembahyang, iaitusebelum takbiratul ihram.Istighfarlah dan bertaubatlah sebanyak -banyaknya dan sepuas-puasnya.Istighfarlah sehingga hati kita terasa kenyang, tenang dan tenteram.Semoga dengan itu Allah ampunkan dosa-dosa kita.Supaya kita tidak membawadosa-dosa kita yang di luar sembahyang ke dalam sembahyang kita.

Antara sebabnya ialah:
1. Manakala kita berdosa, Allah murka kepada kita. Dan kalau kitamembawa dosa-dosa kita yang di luar sembahyang ke dalam sembahyang,bermakna kita menyembah Allah dalam keadaan Dia sedang murka kepada kita.
2. Manakala kita berdosa dan tidak bertaubat dari dosa-dosa itu, kitasebenarnya orang yang derhaka dengan Tuhan. Kalau kita sembahyangjuga tanpa kita bertaubat dari dosa-dosa tersebut maka sembahyangkita ialah sembahyang orang yang derhaka dengan Tuhan.
3. Kalau kita berdosa dan kita tidak mahu bertaubat dari dosa-dosa itu,kita ialah orang yang angkuh dan sombong dengan Tuhan. Kalau dalamkeadaan itu kita bersembahyang, maka sembahyang kita ialah sembahyangorang yang angkuh dan sombong, bukan setakat angkuh dan sombongkepada manusia yang mungkin boleh dianggap ringan sedikit, tetapiangkuh dan sombong dengan Allah itu sendiri iaitu Tuhan yang hendakkita sembah.
4. Di dalam sembahyang, kita banyak berdoa. Kalau kita membawa dosa,Allah murka kepada kita. Bagaimana kita dapat berdoa kepada Tuhanyang sedang murka dengan kita. Apakah peluang bagi doa-doa kita itudimakbulkan Tuhan? Kalau Allah tidak makbulkan doa-doa kita keranaDia sedang murka kepada kita, mungkin kita akan selamat. Tetapi kalauAllah makbulkan juga doa dan permintaan kita dalam sembahyang dalamkeadaan Dia sedang murka dengan kita, maka apa sahaja yang Allahkurniakan itu akan menjadi istidraj. Iaitu ia akan menjadi nikmatyang Allah kurniakan dengan marah. Ia akan menjadi nikmat yang tidakdiiringi dengan rahmat dan kasih sayang Tuhan. Di hujungnya nanti,kita akan jadi kufur nikmat.
5. Bagaimana pula hendak kita sembah Tuhan dalam keadaan kita sedangderhaka kepada-Nya kerana dosa-dosa kita yang tidak terampun. Kalaukita mengadap dan menyembah raja atau sultan manusia di dunia inipun, dalam keadaan kita derhaka kepadanya, mungkin dia tidak mahutengok kita. Kalau tengok pun, mungkin diherdik dan dimaki hamunnyakita. Atau mungkin dia akan terus tangkap dan hukum kita.
6. Bagaimana pula akan kita sembah Tuhan kalau kita angkuh dan sombongdengan-Nya kerana tidak mahu bertaubat dari dosa-dosa kita. Angkuhdan sombong itu bukan sifat hamba. Ia sifat Tuhan. Bagaimana bolehkita bersifat sombong dan angkuh dan kemudian mahu menyembah Tuhan.Ketika itu kita bukan lagi hamba. Kita tidak tawadhuk dan tidakmerendah diri di hadapan Tuhan. Ketika itu kita seolah-olah mahumenyamai atau menandingi Tuhan. Dalam keadaan ini, bolehkahsembahyang kita itu dianggap sebagai satu penyembahan atau satupengabdian. Adakah ketika itu kita benar-benar sedang sembahyang dansedang mengabdikan diri kepada Tuhan?Inilah di antara sebab mengapa sembahyang itu gagal untuk menghidupkanrasa-rasa bertuhan dan rasa-rasa kehambaan dalam diri orang yangbersembahyang. Kerana dalam sembahyang, mereka dimurkai Tuhan, merekaderhaka, dan mereka sombong dan angkuh dengan Tuhan. Bila sembahyang tidakkhusyuk dan rasa-rasa bertuhan dan rasa-rasa kehambaan tidak timbul atautidak wujud di dalam sembahyang, maka sembahyang itu tidak ada nilai dantidak ada erti apa-apa. Ia tidak mendidik hati kita dan tidak akan dapatmenjauhkan kita dari perkara-perkara yang keji dan yang mungkar.

Istighfar kedua:
Istighfar yang kedua ialah sesudah memberi salam. Lainlah kalau sembahyangkita itu seperti sembahyang orang muqarrobin atau orang siddiqin yang tidakada lalai dalam sembahyang mereka. Bagi mereka ini, layaklah merekamengucapkan hamdallah atau Alhamdulillah selepas salam sebagai tandasyukur kerana Allah telah kurniakan mereka nikmat khusyuk, tawadhuk dan khuduk di dalam sembahyang mereka.Tetapi bagi kita orang-orang awam, yang sembahyang kita cacat sini cacatsana, bocor sini bocor sana, koyak sini koyak sana dan defect sini defectsana, mana mungkin layak bagi kita mengucapkan hamdallah. Adalah lebihpatut kita beristighfar dan meminta ampun kerana kita sangat-sangat tidakberakhlak, tidak beradab dan tidak bersopan di hadapan Tuhan semasa didalam sembahyang.

Contohnya:1. Di hadapan Tuhan kita lafazkan berbagai-bagai perkataan, misalnya,Allahu Akbar, tetapi tidak faham pun apa yang kita lafazkan itu.Kalaupun faham, tidak terasa pula bahawa Allah itu benar-benar MahaBesar di hati kita. Kita tidak maksudkan dan kita tidak rasa apa yangkita kata. Kita hanya berlakon dan berpura-pura di hadapan Tuhan.2. Dalam masa kita sedang menyembah Tuhan pula, jasad kita berdiri,
Rukuk dan sujud, tetapi hati dan jiwa kita entah ke mana-mana. Allahmenunggu kita untuk disembah dan untuk menerima segala pengaduantetapi kita tidak hadir. Kita wakilkan sahaja kepada jasad dan tubuhbadan kita yang tidak tahu dan tidak faham apa-apa. Jasad dan jawarihkita sahajalah yang menyembah Tuhan.Sudahlah di luar sembahyang kita tidak pernah bersama Tuhan, inisedang menyembah Tuhan dalam sembahyang pun kita gamak tinggalkanTuhan untuk berfoya-foya dengan hal-hal dunia.Belum pernah lagi kita dengar ada orang yang mengadap raja atausultan dan sedang dia mengadap itu, langsung tidak menghiraukan rajamalah dia tinggalkannya sultan begitu sahaja untuk pergi ke kedaimembeli rokok. Tapi dengan Tuhan, semasa dalam sembahyang, inilahakhlak dan perangai kita.3. Dalam sembahyang, Allah bukan hendak berhadapan dengan jasad kitatetapi dengan roh atau hati kita. Tetapi roh kita jarang hadir. Ramaiorang yang boleh membawa jasad dan lidah mereka untuk bersembahyangtetapi tidak ramai yang mampu membawa roh dan hati mereka untukbersembahyang sama.Demikianlah kita orang awam, selalu sahaja tidak berakhlak, tidak beradabdan tidak bersopan dengan Tuhan. Kalau ini berlaku di luar sembahyang punsudah dianggap berat, inikan pula ia berlaku ketika kita sedang mengadapdan menyembah Tuhan. Lagi-lagilah ianya dianggap berat. Patut sangatlahkita beristighfar dan meminta ampun selepas memberi salam!

Berzikir rawat kekalutan, kekusutan jiwa

SESUNGGUHNYA zikrullah adalah semulia-mulia ibadat, sebesar-besar cara mendekatkan diri kepada Allah, makanan roh dan sumber ketenangan hati orang yang beriman. Firman Allah dalam surah al-Ra'd ayat 28 yang bermaksud "Iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka tenteram dengan mengingati Allah, ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang".Allah memerintahkan kepada hamba-Nya memperbanyakkan zikir mengingati-Nya, manakala Rasulullah menggalakkannya kepada umat Islam menjadi amalan itu berkekalan.Dalam al-Quran dan hadis jelas menggambarkan kebesaran kesan zikir dan faedahnya. Ia boleh dilakukan sama ada secara bersendirian mahupun berjemaah atau berkumpulan, melalui lisan mahupun dengan hati. Dalam memperkatakan mengenai zikrullah dengan lisan atau hati, Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Azkar ada menyatakan bahawa ia adalah zikir yang paling afdhal. Ulang kali, menyebut sifat-sifatnya.Zikir dengan lisan adalah dengan menyebut nama Allah berulang kali, menyebut sifatnya atau melafazkan puji-pujian kepada-Nya. Zikir dengan hati pula ialah menghadirkan kebesaran, keagungan, kehebatan, kemuliaan dan kesempurnaan Allah di dalam diri dan jiwanya sehingga hati itu menjadi sentiasa sibuk dengan zikrullah.Ahli zikir adalah golongan manusia yang istimewa dan terkemuka. Pengiktirafan ini dianugerahkan sendiri oleh Allah melalui lisan Nabi Muhammad yang maksudnya "Telah majulah orang-orang yang istimewa, para sahabat bertanya, siapakah mereka yang istimewa itu wahai Rasulullah, jawab baginda, iaitu mereka yang banyak mengingati Allah sama ada lelaki mahupun wanita (Riwayat Muslim).Majlis zikir turut dikenali sebagai satu daripada taman syurga. Seseorang yang lidahnya sentiasa basah dengan mengingati Allah akan mendapat beberapa manfaat antaranya:Membersihkan hati daripada sifat mazmumahMelembutkan hati sehingga dapat melihat kebenaran yang datang daripada AllahMerasa betapa dekatnya diri dengan Allah sehingga apabila berhadapan dengan pelbagai musibah dan pergantungannya hanya kepada AllahMeningkatkan mutu amalan kepada AllahMemelihara diri daripada gangguan syaitan yang sentiasa mahu menyesatkan manusia daripada mengingati AllahMenjadi penawar kepada hati yang sering gundah gulana, keluh kesah dan tidak tenteramUcapan “La Ila Ha Ilallah” adalah ucapan zikir yang paling mulia. Seorang daripada Syeikh al-Azhar yang terkenal iaitu Syeikh Abdul Halim Mahmud pernah menyebut bahawa zikir ‘La Ila Ha Ilallah’, istighfar dan selawat ke atas Nabi adalah tiang aurad dan wirid para ahli sufi. Zikir ini adalah sebagai satu daripada wasilah ke arah penyucian diri. Mengerjakan solat termasuk dalam kategori zikrullah. Hal ini dijelaskan oleh Allah. Membaca al-Quran juga adalah zikir yang paling mulia kerana ia adalah kalam Allah atau kata-kata Allah. Maka apabila seseorang membaca al-Quran, dia sebenarnya menuturkan kata-kata Allah dan ia adalah gambaran betapa hampir dirinya dengan Allah. Sehubungan itu, seorang Muslim hendaklah membaca al-Quran setiap hari supaya hatinya tidak kosong tanpa roh.Apabila membacanya, maka dalam masa sama pembacanya akan mengingati Allah. Hujjatul Islam Imam al-Ghazali menyebut dalam bukunya Mukasyafah al-Qulub membaca al-Quran adalah satu daripada kaedah merawat kekalutan dan kekusutan jiwa.